Klassiek & ZoPeter van der Lint

Een nieuwe domper voor de podia, terwijl Barcelona laat zien: het kan dus wél

null Beeld
Beeld

Bij de nieuwe persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge van dinsdag hoorde een nieuwe routekaart. Eentje waarmee het - zegt men - makkelijker wordt om flexibeler te acteren als de situatie daarom vraagt. Dat is op zich natuurlijk niet zo gek, want op een virus dat zich zo grillig gedraagt en zich zo venijnig muteert, valt vooralsnog hoegenaamd geen peil te trekken. De nieuwe routekaart mag dan voor de overheid wel flexibeler zijn, voor de cultuursector kwam die als een enorme domper op een stemming die toch al niet al te florissant was.

Op de nieuwe routekaart worden vier verschillende risiconiveaus onderscheiden – van waakzaam, via zorgelijk en ernstig oplopend tot zeer ernstig. Bij elk van die vier risiconiveaus zijn de te nemen maatregelen per beroepsgroep, evenement of gebeurtenis aangegeven. Voor theaters en concertzalen zien die maatregelen er anders uit dan voorheen.

Grote teleurstelling

Bij het risiconiveau ‘waakzaam’, het minst ernstige dus, geldt voor culturele instellingen en evenementen: verplichte reservering, registratie, gezondheidscheck en zitplaats. En op die zitplaatsen mogen dan maximaal honderd bezoekers plaatsnemen, ongeacht de grootte van de zaal. En vooral dat laatste, samen met de verplichte gezondheidscheck, is nieuw. Die triage bij de ingang, dat zullen veel zalen nog wel kunnen regelen, maar dat er slechts honderd liefhebbers naar binnen mogen is een grote teleurstelling.

Want dat zijn er nogal wat minder dan voorheen het geval was. In de zomer van 2020 mochten er in het Concertgebouw in Amsterdam in totaal 350 bezoekers per concert komen, en was anderhalve meter de belangrijkste leidraad. Dat werkte prima, en met twee concerten op een avond waren er 700 man in de zaal. Nog altijd een aantal waar het Concertgebouw financieel niet mee uitkwam, maar er was tenminste weer wat reuring in de zaal, én echt contact tussen musici en publiek. Ik hoor het een van de pianobroers Jussen nog roepen toen ze daar applaus kregen voor hun optreden begin juli: “Jullie zijn maar met 350 man, maar jullie klinken als 2200!”

De directeur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) toonde zich enorm teleurgesteld over het nu loslaten van de anderhalvemetermaatregel, en vond dat het erop leek alsof kabinet het hele seizoen 2020/2021 al had opgegeven. Zo wordt 2021 voor de podia een nog slechter jaar dan het rampjaar 2020 al was. De VSCD pleit dan ook voor een maximale bezoekcapaciteit per gebouw op basis van de anderhalve meter norm, en vraagt het kabinet met klem om sneltesten bij de ingang te overwegen. Want met deze regels zullen de zalen dicht blijven.

Barcelona als voorbeeld

Maar het kan ook anders. Heel anders zelfs. Zo was tenor Marcel Beekman deze week in het Liceu, de opera van Barcelona, waar voor 1000 man - ja, u leest het goed - 1000 man een concertante uitvoering werd gegeven van Rameau’s Platée. Beekman zong de rol van deze lelijke moerasnimf, waarvoor hij als het ware in de wieg gelegd is, sinds 2014 al in Parijs, New York en Wenen. Steeds samen met Les Arts Florissants, het koor en orkest van William Christie en in een fantastische regie van Robert Carsen. 

Het succes was steeds overweldigend, zoals ik zelf in 2014 in Parijs mocht meemaken. En ook in Barcelona stond men op de stoelen en juichte en klapte men zich suf. Wel met drie stoelen ertussen en iedereen met mondkapjes op. Met alle protocollen op orde kan het dus. In Spanje zet men duidelijk hoog in op cultuur, en op het overeind houden van de sector. Laat ons dat tot voorbeeld zijn.

Lees ook:

Perfecte Platée uit de polder

Tenor Marcel Beekman speelt de lelijke nimf Platée in Rameau’s gelijknamige opera. Het publiek in Parijs gaat uit zijn dak voor deze aandoenlijke, moedige Nederlander.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden