null Beeld
Beeld

Klassiek & zoPeter van der Lint

Een nieuw seizoen op anderhalve meter, hoe moet dat nou?

Vandaag is de oogstmaand begonnen. Maar zijn er mooie noten te oogsten tussen de notenbalken? Niet zo veel ben ik bang. Aan het eind van augustus begint traditiegetrouw het nieuwe culturele seizoen met de Uitmarkt in Amsterdam. Maar van al die nieuwe plannen, die in de sprokkelmaand februari met veel enthousiasme werden onthuld in kleurrijke seizoensbrochures, is een half jaar later maar weinig meer over. Brokstukken.

Een nieuw seizoen dat zich geheel en al op anderhalve meter afstand moet afspelen, blijkt ondoenlijk. Een instituut als het Concertgebouw liet weten dat het over dit jaar al 3,5 miljoen euro verlies lijdt, en genoodzaakt is om reorganisaties door te voeren. Als de coronamaatregelen van kracht blijven, en het abnormale nieuwe normaal dus standaard wordt, loopt het verlies alleen maar verder op. Het ongesubsidieerde Concertgebouw ontvangt in normale tijden gemiddeld 700.000 bezoekers per jaar en moet van de recette van de kaartverkoop bestaan.

Men durft de concertzaal nog niet te bezoeken

En er speelt nog iets anders mee. Wie dacht dat er een run zou komen op het schamele aantal beschikbare concertkaartjes heeft het mis. De schrik zit er bij de veelal oudere muziekliefhebber kennelijk goed in. Men durft de concertzaal nog niet te bezoeken.

Dus waar staan we nu aan de vooravond van het nieuwe seizoen? De Nationale Opera zou met de openingsproductie van Boito’s ‘Mefistofele’ het tijdperk van de nieuwe artistiek leider Sophie de Lint inluiden. Daarvoor in de plaats komt een kleinschalige productie à l’improviste rond het ‘Faust’-thema. Er gaan geruchten dat Verdi’s ‘Aida’ in december door zal gaan, maar dan in concertante vorm. Het koor zal op het tweede balkon geplaatst worden, en dus kunnen er nog minder mensen de zaal in. Je moet wat.

Bij het Concertgebouworkest zijn er naast de coronaproblemen nog genoeg andere. Na het plotse ontslag van Daniele Gatti – nu exact twee jaar geleden – is er nog steeds geen zicht op een nieuwe chef-dirigent. Er is bovendien geen opvolger voor algemeen directeur Jan Raes, noch voor artistiek directeur Joel Fried. In dit vacuüm denkt men na over hoe en wat men kan spelen, waarbij wordt geprobeerd om dicht bij de originele plannen te blijven.

De kaartverkoop voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest ligt voorlopig stil. Ook daar wordt gepuzzeld over wat kan en mag. Veel andere Nederlandse orkesten brengen in korte concerten van een uur kleinere symfonische werken (zonder koor!) voor een beperkt publiek.

Winsemius los horen gaan op ‘I Feel Pretty’: je wordt er gay van

Best treurig allemaal. En dan varen er vandaag op deze eerste augustus ook al geen kleurrijke boten in de Amsterdamse grachten. Maar donderdag was er wél een opbeurend Pride-concert op het historische Hagerbeer-orgel uit 1655 van de Nieuwe Kerk. Beetje gekke plek misschien om alternatief de Pride-week te vieren, maar wel leuk. Bernard Winsemius en Henk Verhoef speelden composities van vermeende homo’s als Lully, Händel, Saint-Saëns, Tsjaikovski, Poulenc, Barber en Bernstein. Niet varen op de gracht maar op de golven van dat schitterend galmende orgel. Winsemius los te horen gaan op ‘I Feel Pretty’ uit ‘West Side Story’ (Ivo van Hove, eat your heart out) stemde best wel vrolijk. Je werd er gay van, zoals de Britten zeggen. Echt heel geslaagd dit concert.

Nu dat nieuwe seizoen nog.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden