null Beeld

Swipen & klikkenKelli van der Waals

Een NFT: inwisselbaar of uniek?

Het is tijd een nieuw woord aan onze vocabulaire toe te voegen: fungible. Klinkt als fandjibel. Kauw er even op, als je je een beetje actueel wilt voelen. Fungible is de F in NFT, wat staat voor non-fungible token. Een NFT is een digitaal artefact waarvan de oorspronkelijkheid is geverifieerd. Zoals een digitaal plaatje of filmpje. Die kan je tegenwoordig kopen, in de vorm van een NFT.

NFT’s lijken op crypto-munten (bitcoins), met als verschil dat crypto’s inwisselbaar zijn (‘fungible tokens’) en NFT’s niet. De gekte eromheen is hetzelfde.

Eerste tweet ooit verkocht

Zo werd er maandag een NFT verkocht, zo kon je al eerder in deze krant lezen, voor 2,9 miljoen dollar: de eerste tweet ooit, van Twitter-oprichter Jack Dorsey. ‘just setting up my twttr’, schreef hij op 21 maart 2006. Hij staat er nog steeds, die tweet. Voor iedereen te bekijken, te kopiëren, te citeren en te embedden in een blog. Je kan hem liken, retweeten en beantwoorden. We kunnen er kortom nog al dezelfde dingen mee doen als vóór de verkoop, maar nu is hij officieel in het bezit van iemand: zakenman Sina Estavi. Hij heeft een uniek digitaal identiteitsbewijs in handen dat zegt dat dit echt, heus en waarlijk de eerste tweet ooit is. Een echtheidsbewijs.

Verkocht: De digitale collage van de Amerikaan Beeble.  Beeld AFP
Verkocht: De digitale collage van de Amerikaan Beeble.Beeld AFP

De laatste maanden zijn er meer NFT’s voor duizelingwekkende bedragen naar een eigenaar gegaan. Zangeres Grimes verkocht een collectie plaatjes, filmpjes en gedichten voor bijna zes miljoen dollar. Begin maart verkocht digitale kunstenaar Beeple een verzameling van vijfduizend plaatjes voor 69 miljoen dollar: het op twee na duurst verkochte werk ooit van een levende kunstenaar. Voor een collectie lelijke internetkitsch – daar zijn kenners het wel over eens.

Speculatieve waarde

Het gaat dan ook niet om de esthetische, maar de speculatieve waarde. Om het doorverkopen met winst. Al lijkt Estavi het verschil niet helemaal te begrijpen. ‘Dit is niet zomaar een tweet!’, twitterde hij. ‘Ik denk dat mensen jaren later de werkelijke waarde van deze tweet zullen inzien, zoals bij het Mona Lisa-schilderij.’ Op zijn absurde profielfoto draagt hij een glimmend paars pak, en zijn hele tijdlijn staat vol retweets van artikelen over zijn aankoop – hij doet het vermoedelijk ook een beetje voor de aandacht.

Laat het aan de one percent over om iets unieks te maken van iets dat per definitie inwisselbaar is. Om monetaire waarde toe te kennen opdat iets méér monetaire waarde kan vergaren. Wat de gek ervoor geeft. Wat Estavi goed heeft begrepen, is dat het uiteindelijk gaat om wat we elkaar vertellen wat iets waard is.

Zoals we het afgelopen jaar bepaalden welke arbeid waardevol was (al wilden we er niet meer voor betalen), of welke winkels het waard waren open te blijven (in Nederland: slijterijen wel, boekhandels niet). Dat een toeslagenaffaire geen nieuwe premier waard is, KLM eerder steun verdient dan de culturele sector, en dat vijfduizend kitscherige plaatjes 69 miljoen dollar mogen kosten. Het is een rare, non-fungible wereld waarin we leven.

Swipen & klikken - Kelli van der Waals bespreekt opvallende trends en discussies in online media. Eerdere columns vind je hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden