Recensie

Een moordcomplot als prettig bijgerecht

Beeld Danya KukafkaMeisje in sneeuw

In ‘Meisje in sneeuw’ is de moordplot een prettig bijgerecht in fijn volwassenwordingsdrama. 

Danya Kukafka
Meisje in sneeuw
Vert. Joris Vermeulen. Hollands Diep; 320 blz. € 19,99

Vijf jaar sleutelde de nu 24-jarige Amerikaanse Danya Kukafka aan ‘Meisje in sneeuw’, een klassieke thriller in opzet, maar een die verder reikt in psychologie. Natuurlijk willen we weten wie Lucinda Hayes vermoordde, het 16-jarige schoolmeisje dat in Broomsville, Colorado, dood gevonden wordt op een carrousel in het plaatselijke speeltuintje. In de sneeuw. Maar Lucinda zelf is verder niet zo interessant, ze is het archetypische thrillerslachtoffer; het knappe, blonde, perfecte Amerikaanse tienermeisje, een soort Laura Palmer uit ‘Twin Peaks’.

Kukafka vertelt het verhaal afwisselend vanuit drie personages: de scholieren Cameron en Jade en de jonge rechercheur Russ, die de zaak onderzoekt. Alles wat ze over het slachtoffer zeggen, zegt meer over henzelf dan over haar. Cameron is een getroebleerde tiener met een afwezige vader. Hij bekeek Lucinda’s bewegingen urenlang vanuit de tuin van haar huis en ging af en toe ’s nachts haar kamer binnen. ‘Hij wilde de lucht zijn die moeiteloos aan haar longen ontsnapte, het stukje doorstikte deken in haar vuist, hij wilde in een hoekje van haar kruipen en er blijven, zodat niemand hem kon vinden.’ Hij tekent haar, in allerlei poses. Ook de nacht dat Lucinda vermoord werd was Cameron in de buurt. Hij schrikt als hij zijn eigen tekening vindt van de dode Lucinda. Hij weet niet meer of hij haar misschien gedood heeft.

Andere scherpe toeschouwer 

Een andere scherpe toeschouwer is Jade, een meisje met acne, overgewicht, stoere schoenen en een drankverslaafde moeder. Ook Jade is een buitenstaander. Lucinda kreeg verkering met Jade’s grote jeugdliefde Zapp. Lucinda had alles wat Jade niet heeft. In een poging tot voodoo-ritueel wenste Jade dat Lucinda zou verdwijnen. En prompt is ze dood. Jade bekommert zich om Cameron, want ze weet dat hij Lucinda die nacht ook stalkte, zij zag hem in haar tuin staan. En zo wordt ‘Meisje in sneeuw’ vooral ook een vertelling over kijken en bekeken worden.

En dan is er nog Russ, de agent. Kukafka heeft deze volwassene op aanraden van haar agent in het verhaal gevlochten. Met Russ zou het boek van ‘Young Adult’ roman een boek voor volwassenen worden. Toch is Russ het minst interessante personage. Hij is vooral bezig met het verleden, met zijn intensieve relatie met collega Lee, die op een dag uit ieders leven verdween. Dat Russ zo weinig gedachten aan de moord wijdt is niet heel geloofwaardig. Interessanter was het geweest puur in te zoomen op die ingewikkelde puberhoofden. Maar Kukafka is wél een geweldig stilist en ze stopte het boek zo boordevol details en bijzondere observaties dat het ‘Meisje in sneeuw’ toch moeiteloos leest als een fijne, trage coming of age-roman, met een moord als bijgerecht.

Lees hier meer boekrecensies van Trouw. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden