Review

Een kunstwerk van dingetjes die anders in je broekzak blijven

In 'Skinners Box', een installatie van Liesbeth Bik en Jos van der Pol in de vorm van een enorme doos, hangt een kanariegele ballroom jurk met twee afgetrapte dansschoenen. Daarnaast hangt een briefje in kinderhandschrift: ,,Wij voelen ons vrij als wij dansen.''

De twee kunstenaars vroegen kinderen om vorm te geven aan hún gevoel van vrijheid: dansen, met blote voeten op het strand lopen of zweven op een wolk.

De hoogte van de ruimte vol vitrines met kinderkunstwerken is 150 centimeter. Groot genoeg voor een kind, maar een volwassene moet bukken en ervaart zo al snel een gebrek aan vrijheid. Het 'magazijn van de vrijheid' is de eerste in een serie van zes installaties, die samen de expositie 'Het Magazijn van de Verbeelding' in het Nijmeegse Museum Het Valkhof vormen.

Als je weer uit 'Skinners Box' te voorschijn kruipt, hoor je een vrouwenstem op band steeds dezelfde zin uitspreken: ,,Er was eens een vrouw die honderd jaar moest wachten op een man die haar wakker zou kussen.'' De stem lokt de bezoeker naar 'De schone slaapster' van Ineke Kaagman. Zij maakte een ruimte van textiel, met wanden vol witte rozen, waar het indringend naar snoepjes ruikt.

In het midden ligt een slapende vrouw van matrasstof, hetzelfde materiaal als het bed waarop zij rust. Het lijkt alsof zij na honderd jaar slapen is opgegaan in haar bed. Om haar heen liggen kleine rozen, die bij nadere inspectie uitgekauwde, roze kauwgommetjes blijken te zijn. In het 'slaapmagazijn' vol zachte, aaibare materialen lijkt de tijd stil te staan. Kinderen en kunstenaars gingen samen aan de slag met het begrip 'magazijn'. Het verzamelen van schelpen, mooie touwtjes of oude lippenstiften, die een plek krijgen in een broekzak, een kastje of de vensterbank. Maar de spullen kunnen ook terechtkomen in een hedendaagse kunstwerk: een magazijn vol verbeelding. De ene kunstenaar is daar beter in geslaagd dan de andere. Zo blijf je als bezoeker gefascineerd kijken naar de bewegende projectie van kindertekeningen op stoeptegels van Geert Mul en de 'spookhuisdisco'van Hans van Bentem. Maar de ruimte met collages op foto's van Elspeth Diederix is wat kaal en de schuimrubberen figuren van Barbara Witteveen blijven een beetje statisch.

Wie verder in de verbeelding wil duiken, kan terecht in het Apeldoorns Museum/CODA. Hier staat het 'mentale magazijn' centraal, met kunst die te voorschijn is gekomen uit opgeslagen herinneringen en dromen. Het zinnenprikkelende tweeluik 'Het Magazijn van de Verbeelding' is het sluitstuk van de driejaarlijkse manifestatie 'Kind en Kunst', die kinderen sinds 1993 in allerlei variaties in contact brengt met hedendaagse kunstenaars.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden