de SerieDix Pour Cent

Een kolderieke klucht vol drama en een vrolijke seksuele moraal

null Beeld

De leuke vondst van de Franse Netflixserie Dix Pour Cent is dat in iedere aflevering een andere beroemde Franse acteur of actrice als zichzelf zijn of haar opwachting maakt. Of eigenlijk spelen ze een karikatuur van zichzelf: veeleisend, verwend, met sterallures. De mensen van het agentschap Ask haasten zich ondertussen op gympjes en in spijkerbroek door Parijs om aan de grillen van grootheden als Juliette Binoche en Charlotte Gainsbourg tegemoet te komen, ze een goede rol in een film te bezorgen, hotelsuites te boeken, misverstanden en intriges op te lossen. De zes medewerkers van Ask, hecht als een familie, spelen namelijk de echte hoofdrollen in de serie.

De eerste reeks van dit bejubelde komische drama is al vijf jaar oud en onlangs verscheen het vierde deel, zes nieuwe afleveringen van een uur. Het duurt in deze laatste serie bij vlagen wat lang voor een spannend moment of goede grap zich aandient. Ook zijn sommige van de geestige en ontroerende personages uit de eerdere reeksen vlakker geworden. Volgens Franse recensenten komt dit doordat de oorspronkelijke scenarioschrijfster ermee op is gehouden.

Jonge minnaar

Hoogtepunt nu is de kolderieke aflevering waarin de Amerikaanse actrice Sigourney Weaver vanuit Los Angeles naar Parijs komt omdat ze denkt dat haar tegenspeler een knappe 35-jarige Franse acteur is. Als dat een misverstand blijkt te zijn (hij is even oud als zij en ook nog vadsig) maakt ze rechtsomkeert naar het vliegveld.

Ze blijft onder de voorwaarde dat haar vertegenwoordiger Andréa Mattel een jonge speler voor haar regelt, dat is voor mannelijke filmsterren immers heel gewoon, betoogt Weaver. Ze bedenken een listig plan waarbij de nog altijd prachtige en sexy zeventigjarige Weaver op een zogenaamd spontaan middernachtelijk feestje op de begraafplaats Père-Lachaise in de armen zit van een minstens veertig jaar jongere Fransman die ze even daarvoor tijdens het uitgaan zou hebben versierd, maar die in werkelijkheid een door het agentschap ingehuurde ober is. Dat ziet er geloofwaardig uit; voor de kijker, maar ook voor de filmproducent, die haar daarom alsnog een jonge minnaar geeft in de film. De aflevering past in de vrolijke seksuele moraal van Dix Pour Cent waarin vrouwen aan het langste eind trekken.

Liefde voor Parijs

Dix Pour Cent is zo sterk omdat het dit soort kolderieke klucht afwisselt met drama. Je leeft mee met het chaotische werk- en privéleven van de mensen bij het op de rand van faillissement verkerende Ask. ­Zoals met de fanatieke en werkverslaafde Andréa, directeur van Ask, die de opvoeding van haar babydochter helemaal overlaat aan haar vrouw, wat bijna tot een breuk leidt. Of met de hartstochtelijke liefdesrelatie tussen de gehaaide Mathias en zijn assistente Noémie voor wie hij zijn vrouw heeft verlaten. Noémie ontwikkelt zich van een wat naïeve secretaresse tot getalenteerd filmproducent, tot vreugde van iedereen bij Ask.

Heerlijk is ook de liefde voor Parijs die de serie laat zien met mooie beelden als de personages op een vouwfiets of scooter door nauwe straatjes manoeuvreren, op een boulevard langs de Seine slenteren, of met een taxi onder de voet van de Eiffeltoren bij nacht doortuffen. Je gaat er nog meer van hopen dat het snel weer kan, een lang weekend Parijs.

Dix Pour Cent is te zien op Netflix

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden