Carel Willink, Portret van Mathilde, 1975 - Collectie Museum MORE Beeld RV
Carel Willink, Portret van Mathilde, 1975 - Collectie Museum MOREBeeld RV

RecensieMathilde's Mysterie

Een klassieke whodunnit: de zoektocht naar Mathilde Willinks dood

Een levend kunstwerk noemde Mathilde Willink zichzelf. Maar het liep niet goed met haar af. De podcast Mathilde’s Mysterie gaat over haar bonte leven en haar geheimzinnige dood.

Wie heeft Mathilde Willink vermoord? Het is een klassieke vraag voor een whodunnit: wie doodde deze kleurrijke vrouw, bekend als de muze van schilder Carel Willink?

Het officiële antwoord luidt al ruim 43 jaar: Mathilde Willink doodde zichzelf. Ze pleegde zelfmoord op 25 oktober 1977 in haar woning in Amsterdam. Kort daarna werd ze gevonden, haar polsen nog warm, op haar hemelbed, naakt onder zeven bontjassen. Met een onopgemaakt gezicht.

Dat laatste detail is belangrijk, want Mathilde vertoonde zich nooit zonder dikke lagen extravagante make-up en fonkelende gewaden van ontwerper Fong Leng. “Ze zou in vol ornaat gestorven zijn”, meent haar vriendin Imca Marina. Opmerkelijk was ook dat ze een schotwond had aan haar linkerslaap, terwijl ze rechtshandig was. Hoe kreeg ze dat pistool dan naast haar linker­oor geplant?

Spannende radiodocumentaire

Zo zijn er veel meer vragen rond Mathildes dood; vrienden zijn ervan overtuigd dat ze is vermoord. De geruchten die al op haar sterfdag begonnen, gaan nog steeds rond. Dat was een belangrijke reden voor journalisten Babs Assink en Lammert de Bruin om de zaak eens uit te spitten. In de zesdelige NPO 1-podcastserie Mathilde‘s Mysterie volgen ze de oude sporen en lossen ze sommige raadsels op.

Hun zoektocht levert een uitstekende en spannende radiodocumentaire op, een waargebeurd detectiveverhaal. Daarin verwerkten ze ook veel archiefmateriaal, zoals oude radio-interviews met Mathilde. Al aan het begin van de eerste aflevering klinkt haar typische stem: nasaal en geaffecteerd, met een vleugje Zeeuws.

Dankzij die radiofragmenten komt Mathilde weer tot leven: de dochter van een zeeman uit Terneuzen, die op haar 24ste een verhouding kreeg met de 62-jarige schilder Carel Willink. Zij werd zijn muze én zijn wandelend kunstwerk: hij maakte zelf de verf voor haar make-up, liet lange blonde nepvlechten maken van het haar van Noorse nonnen. Willink werd haar grote liefde, haar ‘meester’ en haar reden van bestaan.

Toen hij een punt achter hun relatie zette, twee jaar voor haar dood, was Mathilde depressief en ontheemd. In de vele interviews die ze gaf – Mathilde had een intensieve relatie met de (roddel)pers – flirtte ze met zelfmoord. Een ‘dramatisch en drastisch einde’ paste wel bij haar, vond ze zelf. Al zei ze ook: “De Zeeuwse dijken zijn krachtig, die zijn nog niet bezweken”.

Diepe indruk

Ze kreeg foute vrienden na haar scheiding van Willink. Haar nieuwe geliefde was drugshandelaar Gerard Vitali. Ook dat voedde de geruchtenmachine: was haar dood soms het gevolg van een criminele afrekening? Wie het weten wil, moet vooral luisteren naar deze podcast. Die óók duidelijk maakt waarom Mathilde tijdens haar leven zo’n diepe indruk wist te maken.

Mathilde's Mysterie is te luisteren via NPO Radio 1 en alle podcastapps.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden