Opinie

Een kil feest op de noordpool

Hoog boven het podium zweven een jongen en zijn sneeuwpop, bevestigd aan een onzichtbare lijn, door de lucht. Ze zijn op weg naar de noordpool, het thuisland van de sneeuwpop. Het wintersprookje 'The Snowman' is overgevlogen uit Engeland, maar het heeft hier geen wortel geschoten.

Anita Twaalfhoven

De grootschalige productie 'The Snowman', gebaseerd op het gelijknamige boek van Raymond Briggs en de muzikale animatiefilm van Howard Blake, trok de afgelopen twee winters volle zalen in het Londense Peacock Theatre. De directeur van de Haarlemse Stadsschouwburg, Neil Wallace, liep al langer rond met het plan om jaarlijks een kerstvoorstelling in zijn theater uit te brengen. Zijn oog viel op 'The Snowman' en in samenwerking met Capitol Live Entertainment nodigde hij het Londense artistieke team uit om de voorstelling ook hier tot leven te brengen. In minder dan drie weken tijd werkte regisseur Bill Alexander -bekend van de The Royal Shakespeare Company- met een Nederlandse cast aan een kopie van zijn West End-voorstelling en volgens de juichende persberichten waren de kwaliteit en het succes bij voorbaat verzekerd.

Maar niets is minder waar. In plaats van een warm en kleurrijk wintersprookje in Engelse kerstsfeer zie je een wat oppervlakkige, commercieel aandoende productie, die associaties op roept met Disneyland in een decor van speelgoedketen Intertoys.

Het openingsbeeld laat het interieur zien van een huis met twee verdiepingen, omlijst door fel wit besneeuwde kerstbomen. Daaromheen is weer een ronde omlijsting aangebracht, zodat het lijkt alsof je door een verrekijker naar een wat goedkope kerstkaart tuurt. Een vrolijk, springerig jongetje speelt daar voor het huis in de sneeuw en maakt een mooie sneeuwpop, met twee kolen als ogen en een geruite hoed op zijn ijshoofd. 's Avonds in bed kan het kind van opwinding niet in slaap komen. Hij droomt dat de sneeuwman tot leven komt en samen gaan ze op avontuur. In het huis van de jongen ontdekt de sneeuwman een nieuwe, warme wereld. Hij rijdt met de speelgoedtrein, speelt met de knuffelberen en danst met een opwindbare danseres. Maar als hij te dicht bij de kachel heeft gezeten, moet hij snel de koelkast in om weer bij te komen.

Het zijn scènes zonder tekst die te lang duren. De sneeuwpop komt niet echt tot leven en beweegt zich als een figurant in een attractiepark door het decor. De live gespeelde muziek -op keyboards, drumstel en dwarsfluit- klinkt niet slecht, maar is net als de gemimede scènes veel te monotoon.

Maar dan neemt de sneeuwpop de jongen in een spectaculaire vliegtocht mee naar zijn thuisland, de noordpool. Terwijl ze hoog boven het podium zweven klinkt de hitsong 'Floating in the Air', uit de muzikale animatiefilm 'The Snowman' van Howard Blake. Het meisje naast mij zingt enthousiast mee en vertelt dat ze het lied met muziekles heeft geleerd.

Na de pauze houdt de voorstelling dit steviger tempo vast. We zien dansende dieren in een winters woud en waggelende pinguïns in een sneeuwlandschap. Er is een feest van sneeuwmannen uit alle hoeken van de wereld, gekleed in Schotse rok, Chinese kimono of cowboypak. De kerstman komt opdraven met een slee vol cadeautjes en als de nacht bijna om is, moet de jongen snel weer terug naar huis. De volgende achtend is de sneeuw gesmolten en lijkt alles een droom, maar in de zak van zijn kamerjas vindt de jongen het cadeau van de kerstman.

Misschien kan 'The Snowman' net als in Londen uitgroeien tot een vrolijke, pretentieloze familieshow, maar het lijkt erop dat het allemaal veel te snel en oppervlakkig in elkaar is gezet. De personages bewegen zich vervreemd door het verhaal en de motoriek is slecht uitgewerkt. Er is nauwelijks samenspel met de musici en ook in het decor en de kostuums ontbreken details die de voorstelling sfeer kunnen geven. 'The Snowman' mag dan tot leven zijn gekomen, hij mist nog een ziel en een warm kloppend hart.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden