Recensie

Een jubilerend fonds viert feest, met een overvloed aan talent

Frederieke Saeijs (rechts) en Dana Zemtsov. Beeld Ronald Knapp

KLASSIEK 
Nederlands Philharmonisch Orkest | Anton Kersjes Jubileumconcert
★★★★☆

Maar liefst vijf laureaten deelden maandag het podium tijdens het Anton Kersjes Jubileumconcert in het Concertgebouw in Amsterdam. Er traden drie violistes en twee dirigenten aan, die ooit alle vijf in hun carrière een flinke duw in de rug kregen van het Kersjes Fonds. Dat fonds bestaat 25 jaar. Reden voor een feestje en reden voor een biografie van de naamgever van het fonds, dirigent Anton Kersjes (1923-2004).

Die biografie is geschreven door oud-muziekjournalist Thiemo Wind. Het boek – waarover later meer in deze krant – schetst het leven van een dirigent die ‘concerten vol gastvrijheid voor alle Amsterdammers toegankelijk wilde maken’. Zo verwoordde Rob Strevelaar het maandag in zijn welkomstwoord. Strevelaar is algemeen directeur van het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO), waarin Kersjes’ Amsterdams Philharmonisch Orkest in de jaren tachtig als fusieorkest opging. Volgens Strevelaar hield Kersjes van jonge mensen, wilde hij hen graag verder op weg helpen in hun carrière. Dat is precies wat het Kersjes Fonds doet.

Maandagmiddag ontving het Amatis Trio de Kersjesprijs, een bedrag van 50.000 euro, te besteden aan de verdere ontwikkeling van deze excellente musici. Als om de excellentie van deze keus te onderstrepen, tekende het Amatis Trio die middag naar verluidt (ik kon er helaas niet bij zijn) voor een sensationele uitvoering van een pianotrio van Sjostakovitsj. Andere prijzen waren er dit jaar voor Maxime Gulikers (vioolbeurs) en Sander Teepen (dirigentenbeurs). Een extra prijs van 15.000 euro was er voor het Viride Kwartet, van wie de leden gemiddeld zeventien jaar jong zijn. Het jubilerende fonds deelde echt uit deze keer.

Het feestelijke avondconcert was dus voor drie violistes die ooit de vioolbeurs van het Kersjesfonds wonnen. Rosanne Philippens (laureaat in 2008) soleerde in het derde vioolconcert van Saint-Saëns. Frederieke Saeijs (2001) en Dana Zemtsov (2014) speelden gezamenlijk Mozarts Sinfonia concertante voor viool en altviool. Zij werden daarbij begeleid door het NedPhO dat gedirigeerd werd door respectievelijk Karel Deseure (dirigentenbeurs 2012) en Jan Wierzba, die dankzij het een bijdrage van het fonds assistent-dirigent kan zijn van Marc Albrecht bij het NedPhO.

Romeo en Julia

Deseure opende de avond met Tsjaikovski’s ouverture ‘Romeo en Julia’. De inleiding daarvan dirigeerde hij zonder baton, met sierlijke handen en vingers. De houtblazers van het NedPhO blonken hier uit. Wierzba opende het gedeelte na de pauze met de onverwoestbare ‘Moldau’ van Smetana. Mooi van opbouw, strak in de verf.

De violistes deden niet veel voor elkaar onder. Opmerkelijk toch, al dat vrouwelijk viooltalent in Nederland. Philippens wist naast de virtuositeit ook de ziel in het concert van Saint-Saëns te vinden. En haar toon in het langzame deel was bloedmooi. Saeijs en Zemtsov vulden elkaar prachtig aan in Mozart, Saeijs met een aanstekelijke toonvorming, Zemtsov met een energiek en donker klinkend antwoord daarop. De moeilijke Mozart hebben zij beslist in de vingers.

Muziekrecensies 

Een overzicht van de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden