RecensieFilm

Een ingestorte filmdroom krijgt weer vleugels in ‘Shirkers’

Shirkers
Regie: Sandi Tan
Met Sandi Tan, Jasmine Kin Kia Ng, Philip Cheah
★★★★

Sandi Tan is eind jaren tachtig een filmgekke tiener in Singapore. Als ze negentien is, volgt ze met haar vriendin Jasmine – ze noemen zich de Coen Sisters – een workshop voor beginnende filmers. Hun Amerikaanse docent is veertiger Georges Cordona. “Een man met koude, blauwe ogen, maar een heel charismatisch voorkomen”, herinnert Sophia zich. Ook zij was lid van de filmminnende vriendengroep waar Georges zich in mengde.

Onder regie van de mysterieuze Georges maakte ze een vrijmoedige roadmovie, onder meer geïnspireerd door Jean-Luc Godards revolutionaire À bout de souffle (1960). Hun verhaal wordt 25 jaar later door Tan zelf opgerakeld in een fascinerende documentaire. De jonge filmmakers vlogen na de opnamen uit naar Engeland en Amerika, later zouden ze met elkaar aan de voltooiing van Shirkers werken, hun speelfilmdebuut waarin ze al hun spaargeld hadden gestopt. De zeventig filmblikken bleven bij Georges in Singapore. Maar die verdween, met al het filmmateriaal. Drama. Trauma.

In de documentaire over de film, ook Shirkers geheten en bekroond voor beste regie op het filmfestival van Sundance, speurt Tan als een detective door haar eigen memoires, die van haar vrienden en natuurlijk van de boef in het spel. Na twintig jaar kreeg ze het filmmateriaal namelijk op miraculeuze wijze weer onder ogen, zij het zonder geluid. Flarden vol maffe ingevingen zien we terug in de documentaire, waardoor je zicht krijgt op hoe de film had kunnen zijn. Geweldig hoe Tan een ingestorte filmdroom na een kwart eeuw weer vleugels geeft.

Te zien op Netflix.