Filmrecensie Manta Ray

Een hypnotiserende allegorie voor vriendschap

De visser (links) en zijn gast.

Manta Ray
Regie: Phuttiphong Aroonpheng
Met Wanlop Rungkumjad, Aphisit ­Hama, Ramsee Wayrana
★★★★☆

Kun je door het kijken van een film verliefd worden op de geest van de maker? Want wat een prachtig tragische verbeelding van vriendschap is dit Thaise debuut. Woorden heeft de film nauwelijks nodig, ook al is er zoveel dat kan worden gezegd.

Je kunt het niet direct uit de vertelling zelf opmaken – al is die opgedragen aan de stateloze, vervolgde Rohingya in het noorden van Myanmar – maar het verhaal speelt in het grensgebied van Myanmar en Thailand. Schijnbaar op zoek naar edelstenen om op zee de duivelsrog uit de titel mee te lokken, vindt een Thaise visser in een mangrovebos een bloedende man, meer dood dan levend. Thuis verzorgt hij de onbekende, maar ook als die na enige tijd weer kan lopen, zegt hij geen woord. De Rohingya immers, hebben geen stem.

De magie van de film schuilt in de zeggingskracht van de beelden en in de vanzelfsprekendheid waarmee het verhaal een schijnbaar vreemde – maar volstrekt begrijpelijke – wending neemt. Dankbaar voor wat zijn vriend voor hem heeft gedaan, neemt de zwijgzame man op een dag de plaats in van de visser, wanneer die ’s nachts op volle zee verdwenen blijkt. Wanneer de weggelopen vrouw van de visser terugkeert, worden ze geliefden. Het is een eerbetoon aan zijn verdwenen vriend. Maar dan keert de visser plotseling terug. Dit is allemaal meer plot­beschrijving dan de film nodig heeft. Je voelt precies wat er aan de hand is, ook al gaat waarschijnlijk de helft van alle symboliek langs je heen. Dankzij het geluidsontwerp, de soundtrack en vooral de blik en de rust van de camera, werkt ‘Manta Ray’ als een hypnotiserende trip. Je zou een contrast kunnen zien tussen al die schoonheid en de tragiek van de vervolgde Rohingya.

Maar wat de film vooral doet, is de vriendschap van twee mensen vieren. Als onbekenden elkaar zo goed begrijpen en zoveel voor elkaar over hebben, dan geeft dat hoop, lijkt de film te willen zeggen. En dat is weer geen contrast met schoonheid. En daarom dus verliefd.