ReportageCoronaproof

‘Een figurant zonder mondkapje vliegt eruit’

Lunchtijd tijdens de opnamen van The Spectacular in het havengebied van IJmuiden.Beeld Olaf Kraak

De covid-maatregelen hebben veel impact op de dagelijkse praktijk in de culturele sector. Wat merk je daarvan achter de schermen? Deel 1 van een serie. Op de set van ‘The Spectacular’ heeft corona-agent Sjors de wind er flink onder.

Een mondkapje bungelt aan een vork. “Dat is verplicht”, zegt Covidmanager Sjors Vreeswijk. Hij is ingehuurd om in de gaten te houden of de coronaregels wel worden nageleefd op de set van ‘The Spectacular’. Naast hem staat een karretje met desinfectiemiddel, een anderhalvemeterstok, stapels mondkapjes en een vork om ze mee aan te reiken.

Noodgedwongen wordt de internationale serie nu helemaal in Nederland opgenomen. Het verhaal dat is geïnspireerd op de waargebeurde jacht op het Ierse Republikeinse ­Leger (Ira) eind jaren tachtig in Limburg zou aanvankelijk worden gefilmd op verschillende locaties in Nederland en Ierland, maar heen en weer vliegen zit er even niet in. De scènes van vandaag spelen zich af in Belfast, maar worden gefilmd in het havengebied van  IJmuiden.

Om niet telkens in quarantaine te hoeven, zijn de Ierse acteurs voor langere tijd overgekomen en zitten ze nu in een hotel in Amsterdam. Dat vinden ze geweldig, zegt hoofdrolspeelster Hadewych Minis. “Ze gaan helemaal uit hun bol, ze vinden iedereen hier zo aardig en knap en verbazen zich over het feit dat het eten hier lekker en ook nog gezond is.” Minis vindt het ook niet zo erg dat alle opnames naar Nederland zijn verplaatst. Ze heeft jonge kinderen en wil graag veel bij ze zijn. “Ik vond de lockdown eigenlijk heel knus.” Toch is ze ook blij dat ze weer aan het werk is. De ingewikkelde logistieke operatie die erbij komt kijken, neemt ze voor lief: “Het is prima geregeld en corona-agent Sjors heeft alles strak onder controle”.

Figuranten met covidmanager Sjors Vreeswijk tijdens de opnamen van The Spectacular in het havengebied van IJmuiden.Beeld Olaf Kraak

Her en der zitten mensen in het zonnetje te lunchen aan lange biertafels die zo zijn gepositioneerd dat je alleen aan de lange kant tegenover elkaar kunt zitten. De looproute langs de catering is afgezet met geel-zwart lint en de anderhalvemeterrij met de hongerige crew wordt eerst langs een desinfectiestation geleid. Dames met mondkapjes scheppen borden vol falafelballetjes en frisse salade.

Regisseur Willem Bosch tijdens de opnamen van The Spectacular.Beeld Olaf Kraak

Besparing verborgen kosten

Volgens het protocol zijn alleen de acteurs gevrijwaard van mondkapjes. Bij contactscènes zoals kussen of vechten, wordt er enkele dagen van tevoren een coronatest afgenomen. Die mondkapjes helpen toch, al is het maar omdat je minder vaak met je handen aan je mond of neus zit, zegt Vreeswijk. Hij is heel tevreden over de discipline van de vaste crew. “Iedereen heeft begrip voor de maatregelen. Hoe je verder ook over dat virus denkt, we doen dit omdat we de productie niet in gevaar willen brengen.” Toch had hij enkele dagen geleden wel een akkefietje, vertelt hij. “Een van de figuranten wilde niet meewerken. Hij vond het allemaal maar onzin en weigerde een mondkapje op te zetten. Die moest ik naar huis sturen.”

Ook regisseur en schrijver Willem Bosch, bekend van onder andere de serie ‘Van God los’, geeft zijn regieaanwijzingen vanachter een mondkapje. Zijn woeste baard puilt eronder uit en hij rent driftig heen en weer over de set. Ze werken met ringen en iedereen is herkenbaar aan gekleurde hesjes, legt hij uit. “In de eerste ring zitten alleen de camera, de belichting, het geluid, iemand die alles aanstuurt en natuurlijk de acteurs.” Omdat zijn monitors met het beeld van de camera’s net buiten die eerste ring staan, is hij genoodzaakt voor elke aanwijzing een sprintje trekken.

De Ierse acteur Kerr Logan, bekend van Game of Thrones, in actie.Beeld Olaf Kraak

“Filmen in coronatijd is een uitdaging, maar we hebben tijdens de lockdown voldoende tijd gehad om met een plan te komen en dat werkt tot nu toe best goed”, zegt Bosch. “Natuurlijk wil je liever geen serie maken tijdens een pandemie, maar doordat we nu gedwongen worden te improviseren zie je ook dat sommige dingen best anders kunnen.” Zo worden nu veel scènes opgenomen in een ruime studio met nagebouwde decors in plaats van op krappe en soms dure locaties. Aanvankelijk dachten ze dat een grote productie zoals deze veel duurder zou zijn om te maken in coronatijd, vertelt Bosch. Maar nu blijkt dat er ook veel verborgen kosten worden bespaard, zoals op vervoer, tijd en het verbouwen van locaties. “Het is efficiënter, groener en we blijven misschien toch binnen het budget. Ik denk dat we sommige van de creatieve oplossingen die we nu bedenken ook na corona zullen handhaven.”

‘The Spectacular’ is in het najaar van 2021 te zien bij de VPRO op NPO3.

Lees ook:

Veel opnames liggen stil. Wat krijgen we in het najaar dan te zien op televisie?

Om te voorkomen dat we in het naseizoen uitsluitend naar herhalingen en talkshows zonder publiek kunnen kijken, bedenken tv-producenten creatieve plannen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden