FilmrecensieNightmare Alley

Een eigentijdse klassieke film noir

Nightmare Alley
Regie: Guillermo del Toro
Met Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blanchett
★★★★

Ronald Rovers

Het verschijnen van Nightmare Alley is een vrij unieke gebeurtenis. Niet omdat het een remake is van de gelijknamige film uit 1947, een klassieke film noir over de opkomst en tamelijk dramatische ondergang van een zwendelaar. De film is uniek omdat Guillermo del Toro (Pan’s Labyrinth) grofweg dezelfde stijl hanteert als maker Edmund Goulding toen: bijna alles speelt zich ’s avonds af, in een wereld van schaduwen, het tempo ligt lager dan we gewend zijn van hedendaagse films en de camera kijkt soms vanuit ongebruikelijke hoeken om het dramatisch effect te vergroten. De film is tegelijk een eerbetoon en een herinnering aan een in onbruik geraakte manier van filmmaken.

Rooney Mara en Bradley Cooper. Beeld Kerry Hayes
Rooney Mara en Bradley Cooper.Beeld Kerry Hayes

De sterrencast is er niet minder om. De hoofdrollen zijn voor Bradley Cooper en Rooney Mara en later Cate Blanchett, met een bijrol van Willem Dafoe. In een intrigerende openingsscène zie je Coopers personage Stanton Carlisle een lijk verbranden en een huis uit lopen, waardoor de film meteen een kickstart krijgt: hoe gevaarlijk is deze Carlisle? Hij belandt op een rondtrekkende kermis – ook een decor dat je nauwelijks nog ziet – en klimt door manipulatie (en zelfs moord?) op van hulpje tot topact. Hij belandt met zijn geliefde in de grote stad en daar begint de boel na aanvankelijk succes te ontrafelen, doordat Carlisle een onstilbare honger heeft naar meer. Altijd meer.

Mara’s personage had in de tweede helft beter uitgewerkt mogen worden. Maar verder is zo’n klassieke filmstijl, gerealiseerd met de uitstekende camera’s van tegenwoordig, op het grote doek van de bioscoop echt een mooie ervaring.