Review

Eco-kosjer in Oibibio

'Oibibio en het Joods Maatschappelijk Werk gaan intensief samenwerken. Ronald Jan Heijns spirituele centrum aan de Prins Hendrikkade moet een pleisterplaats worden voor joods Nederland. Het restaurant wordt voor dat doel kosjer-vegetarisch en eco-kosjer.'

Cokky van Limpt

Op elke andere dag van het jaar zou dit bericht, uit het Nieuw Israelietisch Weekblad, 'nieuws' zijn. Eén keer per jaar is het echter oppassen geblazen met de joodse periodieken. Zoals koningin Esther erin slaagde haar echtgenoot Ahasveros om de tuin te leiden en zo haar oom Mordechai en alle andere joden in het Babylonische rijk te redden uit de moordzuchtige handen van Haman, evenzo proberen joodse media ter gelegenheid van het Poerimfeest hun lezers beet te nemen. Morgen viert de joodse gemeenschap het Poerim- of Lotenfeest. Vanwege Esther die erin slaagde het lot te keren. Poerim wordt doorgaans uitbundig gevierd. Met de verkleedpartijen die erbij horen, heeft het veel weg van carnaval.

Met de afsluiting van dit jaarlijkse drink- en hosgelag op Aswoensdag, anderhalve week geleden, is de veertigdagentijd ingegaan. Bijna alle plaatselijke kerkbladen en -bodes reppen van deze aanloopnaar Pasen. Bij de rk periodieken gaat het over de vastenactie en vastenbrieven van de bisschop.

Bij het doorkijken van de hervormde, gereformeerde en Samen-op-weg-kerkbladen valt op hoeveel verschilllende accenten die leggen.

Verscheidene gemeenten, waaronder de Sow-gemeente Amsterdam-Slotervaart en een aantal gereformeerde kerken in Zoetermeer, organiseren vespers - avondgebeden - en vastenmaaltijden in de periode van 18 februari tot aan Witte Donderdag. De Open Ark, het maandblad van A'dam-Slotervaart, wijst op de oorspronkelijke betekenis van het begrip 'vasten': ,,In de eerste plaats betekent 'vasten' níet 'je onthouden van'. Het is positiever. 'Vasten' betekent 'vasthóuden. Je richt je geheel op het ene, op De Ene en laat daarin alle andere zaken los. Hieruit ontstond de versobering, de onthouding van alle overdaad en extra in de christelijke traditie, gedurende een bepaalde periode.' Tijdens de sobere maaltijden in Zoetermeer - brood en soep - wordt 'versoberingsgeld' ingezameld voor een project in Ethiopië, meldt De mondige gemeente.

In vrijzinnig Hilversum geen vespers of andere meditatieve momenten in de tijd voor Pasen, maar wel een beroep op de portemonnee van de kerkleden. ,,Ons geloof kan op veel manieren materialiseren, ook in geld,' stelt Corrie Jacobs in Akkolade. Het geld is voor opbouwwerk in India.

Voor protestants Maastricht is de veertigdagentijd vooral, zo blijkt uit het gelijknamige kerkblad, de periode waarin belijdeniscatechisanten zich voorbereiden op hun openbare geloofsbelijdenis tijdens de Paaswake op 3 april. ,,Onderdeel van de Paaswake is immers doopvernieuwing: wij brengen ons te binnen dat we met Christus mee een nieuw leven zijn begonnen.'

Volgens Rondom de Ark (gereformeerd Berkel en Rodenrijs/Bergschenhoek) is de veertigdagentijd niet zomaar een andere benadering voor wat ook wel de 'lijdenstijd' wordt genoemd. ,,De lijdenstijd blijft staan bij het historische lijdensverhaal van de Heer, stelt het 'bitter lijden' van de Heer aanschouwelijk voor ogen en maakt dat tot het motief van de eigen levensverbetering.' De veertigdagentijd is echter veeleer een tijd van voorbereiding, meent het blad. ,,In de vroege kerk leefden dopelingen toe naar hun doop in de Paasnacht.'

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden