Opinie

Dynamiek tussen seksen

De vrouw houdt zich schuil achter gedragscodes, de man is een viriele branie en de broeierigheid tussen beiden leidt tot isolatie en onmacht. Scapino Ballet Rotterdam zet in drie totaal van elkaar verschillende choreografieën de dynamiek van - en tussen - de seksen centraal.

'Unzip' is een goed gedoseerde choreografie vol soepele armbewegingen en lekkere heup-en schouder 'moves' die Ederson Rodrigues Xavier regelrecht uit zijn vaderland Brazilië lijkt te hebben geëxporteerd. De choreograaf en Scapino-danser gebruikt de aanstekelijke live percussie van componist Greg Smith om acht mannelijke dansers en een zangeres van climax naar anticlimax - en weer terug - te jagen. De man is bij Rodrigues Xavier held en sukkel tegelijk, een groepsdier dat angstvallig zijn eigen positie in de gaten houdt. Dramaturgisch speelt de choreograaf op het cliché. Zangeres alias 'spreekstalmeesteres' Linda Bloemhard declameert een alfabet waarbij de mannelijke psyche tot 'P is van primaat' of 'T van testosteron' wordt gereduceerd. Als de dansers met hun biceps rollen, worden Bloemhards gedeclameerde tekstflarden hinderlijke dissonanten. Waarom dit platgetreden stijlmiddel als de choreografie het woord al doet?

Chopins Nocturnes roepen beelden op van mondaine salons waar dames appelflauwtes plegente hebben. Op deze muziek bombardeert Annabelle Lopez Ochoa haar all-female cast tot kindvrouwtjes die in gepassioneerde, lichtelijk scabreuze dames transformeren. Als één danseres de etiquette geheel laat varen, en zich ten slotte met blote borsten in een lesbische kus verliest, wordt door de ontsteltenis van haar mededanseressen duidelijk dat gedragscode altijd boven eigen identiteit zal gaan. In deze frisse choreografie ontregelt Ochoa het vrouwelijke clichébeeld door een stevige grip op dramaturgie en bewegingsmateriaal. Alledaagse feminiene poses en maniertjes worden uitvergroot en afgebroken. Eenvoudig en wel erg luchtig, maar onderhoudend is het zeker.

Ed Wubbe en het gebruik van spitzen - het kwam er de laatste jaren niet van. In 'Sister Fury', geinspireerd op Tsjechovs 'Drie Zusters', zet Scapino's artistiek leider met name de mooie gastdanseres Ilja Louwen met verve 'en pointe'. Vioolmuziek van Bach en Von Biber zorgt voor een licht opgewonden entourage waarin de spitz klassieke balletposes als arabesk en pirouette mogelijk maakt. De dansante zusters dompelen zich onder in een wanhopig proces van aantrekken en afstoten en waaieren van de ene naar de andere dansconstellatie. Dat levert puntige duetten en trio's op, maar ook minder fraaie choreografische standjes. Als de zusters aan elkaar én aan de twee mannelijke dansers 'vastgeklonken' zitten, ziet dat er zo gekunsteld uit dat je pas écht goed begrijpt waarom de drie zusters zich zo ellendig voelen. Desondanks blijft het beeld van een esthetisch en goed verzorgd muziekballet overeind.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden