Dutch designer geeft boeren de X-factor

Expositie van het werk van afgestudeerden van de Design Academy tijdens de Dutch Design Week. Beeld FOTO CLEO GOOSSENS

Een boer met een probleem? Zet er een ontwerper bij om hem te helpen. Het klinkt raar, maar het leidt soms tot verrassende oplossingen, blijkt bij ‘Agri meets Design’.

Stefan van Hugten wil graag een verhaal vertellen. Over de wijze waarop hij in het Oost-Brabantse Lierop staakbonen, graszaad en mais teelt. De bestrijdingsmiddelen die hij gebruikt, maken dat zijn producten niet biologisch zijn. Van Hugten merkt dat afnemers en consumenten kritisch zijn. “Vaak heerst het idee dat bespoten per definitie slecht is. Terwijl mijn producten echt veilig zijn. Maar in de agrarische sector kunnen we zo’n boodschap niet goed overbrengen.”

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven bespreekt hij met collega’s, andere partijen uit de voedselketen en ontwerpers hoe hij het publiek wel kan bereiken. De aanwezigheid van die laatste groep lijkt vreemd, maar is juist de bedoeling. ‘Agri meets Design’ ontstond vijf jaar geleden op initiatief van het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit, de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) en de provincie Noord-Brabant. Doel: kunstenaars en ontwerpers met een frisse blik laten kijken naar dilemma’s van boeren.

Dat heeft al tot mooie dingen geleid, zegt programmamanager Judith Zengers. “Het FoodLabPeel bijvoorbeeld. Intensieve veehouders stuitten in die regio met hun grote stallen op maatschappelijke onrust. Een kunstenaar werkte een tour uit door dorpen en langs braderieën, waarbij boeren met hun omgeving in contact kwamen en op een bijzondere manier hun verhaal vertelden. Dat leidde tot meer begrip. Een ander project, Food Heroes, gaat op originele manieren voedselverspilling tegen.”

Het doel van Agri meets Design is niet om boeren te helpen hun winst te vergroten. Bedachte oplossingen dienen een maatschappelijk doel. Naast gewasbescherming is er dit jaar aandacht voor dierenwelzijn en kringlooplandbouw. Aan de eerste tafel legt Van Hugten uit tegen welke dagelijkse praktijk hij als teler aanloopt. “De overheid legt ons hele strenge normen op, met hoge veiligheidsmarges voor mens en milieu. Keurmerken en supermarkten stellen daar nog bovenwettelijke eisen bovenop. Ik ben bang dat veel telers op enig moment besluiten te stoppen. Dan moeten afnemers de producten uit het buitenland halen, waar boeren juist veel meer bestrijdingsmiddelen gebruiken.”

Geen vertrouwen

De vraag is hoe je dat overbrengt. “Op kleine schaal vertellen we ons verhaal wel”, zegt ZLTO-vertegenwoordiger Peter van ’t Westeinde. “Maar het lukt boeren niet om in begrijpelijke bewoordingen de consument te overtuigen. Veel mensen vertrouwen de agrarische sector niet meer. De perceptie van sommige consumenten is dat wij hen vergiftigen. Het liefst zou ik bij ‘De Wereld Draait Door’ gaan zitten om te vertellen dat voor een glas wijn veel meer bestrijdingsmiddelen worden gebruikt dan voor onze groenten.”

Op basis van wat ze aan tafel hoort, gaat grafisch ontwerper Mies Loogman aan de slag. Ze heeft al ideeën. “We hebben gesproken over een Freek Vonk-achtig type dat ons van alles leert over gewassen. Misschien kan ik een soort X-factor voor groenten en fruit uitwerken. We moeten een beleving creëren die feitelijk is onderbouwd. Agrariërs komen al snel met een technisch verhaal, ik wil daar entertainment aan toevoegen om het publiek te bereiken.”

Lees ook:

Geef verduurzaming een zetje: stel eens een vraag in een kledingwinkel

In de vijfde Sustainable Fashion Week stond circulaire mode in kledingwinkels door het hele land centraal. Maar wil de mode-industrie circulair worden, dan moet er nog heel veel gebeuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden