Dutch design maakt furore; het poldermodel is zeer succesvol over de grenzen.

Alleen in Amsterdam rijden er al een paar honderd exemplaren rond van de niet-tekraken-stadsfiets die Basten Leijh twee jaar geleden ontwierp als eindexamenproject.

Afgelopen maart werd de fiets door de firma Giant op de markt gebracht, in Nederland en Frankrijk, maar ook in Taiwan en China. Een daverend succes voor de jonge ontwerper, die koud van de designacademie in Eindhoven meteen in het diepe werd gegooid. De fietsfabrikanten toonden zoveel belangstelling voor zijn vinding, dat hij zich genoodzaakt zag een jurist in de arm te nemen om zijn fiets zo goed mogelijk te verkopen. Hij heeft de afgelopen periode heel veel dingen geleerd waar je op de academie weinig over hoort, vertelt hij in de Amsterdamse Beurs van Berlage, waar een breed overzicht wordt gepresenteerd van producten van Nederlandse ontwerpers die het goed doen in het buitenland. ,, De studie is vooral op de vormgeving gericht en je ontwikkeling op het creatieve vlak. Maar het vak van ontwerper vraagt veel meer. Natuurlijk leer je in de praktijk en met vallen en opstaan het meest, maar op de academie zou je toch ook moeten leren hoe je je staande te houden als er belangstelling is voor je ontwerp.” De door Leijh ontworpen fiets ' Downtown' waarvan het afneembare stuur tegelijk het slot is (wie het slot kraakt maakt de fiets onbruikbaar), is een van de negentig succesvolle producten die worden gepresenteerd in de Beurs van Berlage. Nederlandse ontwerpers hebben ze de laatste jaren gemaakt voor internationale markten en buitenlandse opdrachtgevers. Dutch design doet het goed over de grenzen, is de boodschap van deze reizende expositie die eerder te zien was in onder meer Kaapstad en Berlijn. Een breed scala passeert de revue: van de Senseo van Waac's in opdracht van Philips en de kinderwagen Bugaboo van Barenbrug & Zanen tot de lingerie van Marlies Dekkers, de kinderkleding van Oilily, de ontwerpen van Dick Bruna voor Japanse postzegels en de Puma-schoenen van Alexander van Slobbe. Hoeveel moeite het vaak kost om je ontwerp geproduceerd te krijgen, om nog maar te zwijgen van de kopieerrage (waarover Basten Leijh nu al kan meepraten), daarover geen woord op deze presentatie, die toch vooral bedoeld is als een lofzang op het Nederlandse ontwerp en de innovatieve kracht ervan. De vraag waarom het polderontwerp het zo goed doet in het buitenland, komt evenmin aan de orde, maar wordt in feite vanzelf beantwoord. Veel producten -vaak gaat het om alledaagse gebruiksvoorwerpen -zijn praktisch en mooi tegelijk. Of grappig, wat in sommige landen, zoals Japan, erg wordt gewaardeerd. Richard Hutten ondervond dat bijvoorbeeld met zijn stoel ' Sexy Relaxy' waarvan het zitvlak in tweeën is gesplitst zodat je wijdbeens moet zitten. In Japan werd deze stoel een rage en is Hutten inmiddels zo populair, dat hij nu in opdracht van een Japans bouwconcern een naar hem vernoemde designschool mag bouwen in Seoul. Ook ontwerper Basten Leijh zoekt het vooral in dingen die ' dichtbij mezelf en de mensen' staan. ,, Juist aan gewone gebruiksvoorwerpen valt vaak nog zoveel te verbeteren. Ik denk dat dat praktische element de kracht is van het Nederlandse ontwerp.” Om de optimale stadsfiets te ontwerpen ging hij drie maanden werken bij een fietsenzaak in Amsterdam om erachter te komen wat voor mensen echt belangrijk is als ze een fiets uitzoeken. Veel mensen willen een fiets zonder al te veel franje en stevig genoeg om kinderen en boodschappen te vervoeren. Een fiets ook die ze gemakkelijk thuis in de gang kwijt kunnen. Zijn ontwerp voldoet aan al die wensen. Hoewel zijn kale, robuuste fiets (449 euro) nog maar net drie maanden op de markt is, is hij nu al gekopieeerd. ,, Door Giant zelf, in Japan. Daar kan ik dus niets tegen doen. Ach, ik beschouw het maar als een c o m p l i m e n t .”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden