RecensieKlassiek

Dudamel gelooft in Ives’ symfonieën en maakt er prachtige uitvoeringen van

Gustavo Dudamel
Ives Complete Symphonies (DG)
****

Wat is Amerikaanse muziek? Muziek dus, komende uit ‘de nieuwe wereld’ zoals men dat op het oude Europese continent noemde. De Negende symfonie uit 1893 van Dvorák kreeg precies die bijnaam: Uit de nieuwe wereld. Maar ondanks alle americana erin was het toch meer muziek van een Boheems componist die bivakkeerde in de VS en ontzettende heimwee had. Twee jaar later schreef Charles Ives (1874-1954) zijn Eerste symfonie, en iedereen riep meteen: ‘Da’s Dvorák!’ En inderdaad is die eersteling, meer een studiewerk, schatplichtig aan de man uit Bohemen. Neem alleen al die althobo-solo in het tweede deel. Maar Ives groeide uit tot de zonderlinge componist die echte Amerikaanse muziek zou gaan maken. De drie symfonieën die volgden dragen dat ieder op hun eigen, diverse manier uit.

Gustavo Dudamel, hardnekkig genoemd als nieuwe chef-dirigent van de Parijse Opéra, heeft met zijn Los Angeles Philharmonic het symfonische Ives-kwartet vastgelegd op twee cd’s. Hij koppelde dat kwartet in liveconcerten aan de symfonieën van Dvorák. Kijk, dat is wat je noemt gedurfd programmeren. En de Walt Disney Hall zat ook nog eens steeds mudjevol.

De Ives-symfonieën zijn nog steeds niet ‘ingeburgerd’, maar Dudamel geeft ze het volle pond in prachtige uitvoeringen waarin het geloof in deze partituren in elke maat doorklinkt. Ook nog eens magnifiek en virtuoos uitgevoerd door deze top-combinatie.