Dotan tijdens zijn rentree in het Amsterdamse Paradiso.

Reportage Paradiso

Dotan wil zijn positie als popprins heroveren - maar ‘sorry’ blijft achterwege

Dotan tijdens zijn rentree in het Amsterdamse Paradiso. Beeld Paul Bergen

Tijdens zijn terugkeerconcert in het Amsterdamse Paradiso bewees Dotan dat hij al die door hem verzonnen fans helemaal niet nodig heeft. Zelfs na een radiostilte van ruim een jaar ontlokte de artiest het publiek ovaties met zijn sterke stem, teksten en melodieën. Sorry zei hij niet. 

Zijn ogen bewegen vlug van het publiek terug naar de grond. Hij frunnikt aan zijn T-shirt en draait zijn rug naar de zaal, een poging om zijn emoties weg te slikken. Het gejoel van de fans is werkelijk oorverdovend. Dan stapt de singer-songwriter naar de microfoon. Hij neemt een diepe teug adem en start met zingen, zonder enig woord vooraf.

Talloze podia heeft de 32-jarige Dotan tijdens zijn carrière beklommen. Ook in Paradiso ontving hij al eerder applaus. Toch was de winnaar van allerlei muziekprijzen maandagavond zichtbaar nerveus tijdens zijn uitverkochte concert in de Amsterdamse poptempel. Niet zo gek: ruim een jaar lang was het doodstil rondom de zanger van hits als ‘Home’ en ‘Let the River in’.

Fictieve accounts en nepfans

De artiest leek van de aardbodem te zijn verdwenen, nadat de Volkskrant in april 2018 onthulde dat Dotan minstens 140 fictieve accounts op sociale media aanstuurde, nepfans waarmee hij vakgenoten zwartmaakte en zichzelf promootte. Zo liketen de fake-bewonderaars, met name actief op Facebook en Twitter, alle berichten van de zanger en vroegen zij bij radiozenders en masse Dotans liedjes aan.

Ook bleek de sjoemelende zanger verzonnen verhalen op internet te hebben verspreid. Dankwoorden van ‘fans’, zoals een terminale leukemiepatiënt die zogenaamd door Dotan was verrast met een ontmoeting, moesten demonstreren dat hij naast een hitmachine ook een nobel mens met een gouden hart was.

“Stom van hem”, stelt Jonas Hamers (19) voorafgaand aan het optreden. De natuurkundestudent uit Utrecht heeft halsreikend uitgekeken naar Dotans terugkeer en is zo gek op zijn gevoelige teksten, dat hij samen met een vriendin ook vast twee kaarten voor Dotans aankomende concert in Tivoli heeft gekocht.

“Hij heeft missers gemaakt, zat fout. Maar er zijn ergere dingen dan het uit je duim zuigen van verhalen. En nu is Dotan wel hard genoeg aangepakt, vind ik. Wat mij betreft geldt ‘zand erover’. Iedereen verdient een tweede kans, toch?”

Dotan tijdens zijn rentree in het Amsterdamse Paradiso. Beeld Paul Bergen

Geliefd zijn bleek verslavend

Het was precies die houding die de zanger maandag van zijn publiek verlangde. Zijn excuses bood hij niet aan, zoals hij begin deze maand wel halfslachtig deed tijdens ‘Waar is De Mol?’. In het reisprogramma van Johnny de Mol stelde Dotan dat zijn bedrog onschuldig begon als middel om zijn beginnende carrière een zwieper te geven. Maar geliefd zijn bleek verslavend. Ook al wist de artiest dat de lof nep was, toch voelde het heerlijk. Plus: Dotan vertelde De Mol dat hij homo is, een gegeven waarmee hij naar eigen zeggen heeft geworsteld.

In Paradiso maakte Dotan zijn fans subtiel duidelijk dat hij alle drama achter zich wil laten en van plan is zijn positie als popprins te heroveren. “Er is al genoeg gepraat de afgelopen tijd”, zei hij na het spelen van twee nummers, toen het aanhoudende applaus eindelijk een voorzichtige glimlach op zijn gezicht toverde. “Zeker niet alleen door mij. Vanavond wil ik mijn liedjes het woord laten voeren.”

Dotan bracht oude boodschappen, als het kleine nummer ‘7 Layers’ uit 2014, dat door de hele zaal uit volle borst werd meegezongen. Maar samen met zijn driekoppige band speelde de artiest ook nieuw materiaal als ‘Numb’, het liedje waarmee Dotan zijn muzikale comeback op de radio maakte in mei. ‘I’ve been lost inside a million eyes’, zingt de artiest. ‘They don’t see me, they don’t know what it’s like’.

Moderner geluid

Tijdens zijn afwezigheid, een periode waarin Dotan onder meer een tijdje in zijn geboorteland Israël woonde, blijkt de artiest zijn muziek met veel lagen en echo’s te hebben verruild voor een moderner geluid. Dotans liedjes zijn elektronischer dan voorheen, opzwepender, met stemvervormers en zware beats. Daar moet de artiest zelf ook nog even aan wennen, zo lijkt het: tijdens ‘There will be a way’ kwam zijn stem niet boven de melodieus zeer sterke muziek uit.

“Dit voelt echt als een nieuw begin”, met die woorden sloot Dotan het liefdevolle weerzien met zijn fans af in Paradiso. Daar is Joyce Hendrix het roerend mee eens. “Go Dotan!”, dient de 43-jarige uit het Brabantse Schaijk de zanger gillend van repliek. “Het boeit me niks dat hij vanavond geen sorry heeft gezegd”, stelt ze na afloop. “Hij kan wel bezig blijven. En heb je die stem gehoord? Wat een geweldige artiest. Volgend jaar staan we hier weer met z’n allen, ik weet het zeker.”

Lees ook:

Dotan schiep een virtuele wereld die nauwelijks onderdoet voor een roman

Zanger Dotan heeft het geweten. Nepaccounts op de sociale media met aandoenlijke verhalen over de wonderbaarlijke uitwerking van zijn muziek moesten de roem van de beginnende artiest een kontje geven

Pure nep: het moeras dat Instagram heet

Afgetrainde lijven, ronkende hashtags en een tandpastawitte glimlach. Maar op Instagram is niet alleen het gros van de foto’s en video’s nep. In de documentaire ‘#followme’ ontrafelt Nicolaas Veul de schimmige industrie achter de mooie plaatjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden