Doorgeknipte trouwjurken met een laagje siliconen

Het geheim van Aico Dinkla's (1974) modeontwerpen is letterlijk het speciale laagje dat hij over zijn jurken, onderjurken en rokken heen legt. Op het Waterlooplein in Amsterdam en in tweedehandszaken scharrelt Dinkla plooirokken en bloesjes met ruches op, die hij in zijn atelier verknipt en vervolgens om een pop drapeert.

Dan pas begint voor hem het eigenlijke werk. Hij bestrijkt ze met een siliconenmengsel waarin een laagje metaalpigment is verwerkt. Zo kan hij de onregelmatigheden in de pasvorm - als deze iets te wijd is plakt hij de stof samen - boetseren of aanpassen aan zijn eigen ideeën. Het effect is dat de stof die strak om het lichaam spant een sculpturaal laagje krijgt, terwijl de ruches en plooien van de rokken prachtig zwaar gaan vallen. Het laagje metaalpigment werkt daarbij als poedersuiker op een taart. Hij geeft de plooien en ruches een sprookjesachtige, mistige glans. Door deze bijzondere werkwijze is het resultaat altijd uniek.

Aico Dinkla, een Colombiaan die als vijf dagen oude baby door Nederlandse ouders werd geadopteerd, zegt zijn inspiratie uit het tropisch regenwoud te halen. De organische vorm van varenblaadjes, de vochtdampen, de lichtval bij mist en regendauw, dat brengt hij terug in zijn kledingontwerpen. ,,Mijn ouders woonden lange tijd in Curaçao en in mijn jeugd gingen we tijdens de vakanties vaak terug naar Columbia. De natuur is daar zo mooi, zo inspirerend. Ik had iets met dat organische. Van die vochtige, bijna viezige natuur iets moois maken, dat heb ik met stoffen.''

Toen Dinkla mode ging studeren aan de academie Montaigne in Amsterdam, dacht hij lang: 'Wat doe ik hier?'. Totdat hij het vak textielontwerpen kreeg. ,,Daar voelde ik me plotseling thuis en daar maakte ik ook de beste dingen. Ik kreeg bij elke overgang te horen dat het er prachtig uitzag, maar dat ik wel eens een goede naaicursus moest gaan volgen, omdat het technisch belabberd in elkaar zat.'' Nu, jaren later, kan Dinkla nog altijd niet naaien, maar hij weet die handicap op te lossen met behulp van de zelfontwikkelde siliconentechniek. Hij laat de zomen en binnenkanten van zijn ontwerpen zien. ,,Kijk, met een siliconenlaag kun je een prachtige rolzoom maken, of een extra naad erin boetseren. Het nadeel van mijn werkwijze is dat ik alleen maar unieke exemplaren kan maken.''

Dinkla gaat uit van wat hij vindt en heeft daarbij een voorliefde voor romantische trouwjurken met veel ruches. Middendoor geknipt krijgen ze bij hem een tweede leven als blouse en rok met een heel ander uiterlijk. Voor winkels is zijn werkwijze lastig, want meerdere exemplaren van een ontwerp vallen er bijna niet in te kopen.

,,Ik ben nu wel in de fase dat ik met behulp van een coupeuse probeer meerdere stuks van tweedehands kleding na te maken voor ik het ga bewerken. Daarbij vind ik het wel belangrijk dat het een beetje die tweedehands uitstraling behoudt. Doorgeknipte trouwjurken zoom ik nooit af. Bij nieuw gemaakte moet dat rauwe er dus ook wel inblijven.''

Eigenlijk was Dinkla van plan om de modewereld in te ruilen voor een studie filosofie. Maar tijdens zijn modestudie was de ontwerper al begonnen met de verkoop van zijn siliconencollectie, toen nog siliconenpanties. ,,Die panty's verkochten zo goed in Amsterdam en Londen dat ik besloot toch maar een tijdje met mode door te gaan. Er kwamen ook topjes van pantystof met siliconen en bewerkte onderjurken en voordat ik het wist had ik een hele collectie, waar veel vraag naar was.''

Vorig jaar zomer stonden er naar Dinkla's zin ineens te veel mode- en stoffenagenten op de stoep die hem allemaal een grootse carrière wilden bezorgen. Op dat moment belde ook Martin Margiela, de Belgische ontwerper, met het plan om Dinkla's ontwerpen te gaan produceren voor het huis Margiela. Het stond hem tegen. In plaats van doorstoten en alle kansen aangrijpen, koos Dinkla voor zichzelf en zijn eigen onafhankelijkheid. ,,Het is moeilijk om van tevoren te zeggen wat ik in de modewereld precies wil bereiken, want je carrière heb je natuurlijk nooit zelf in de hand'', zegt Dinkla. ,,Maar ik heb intussen wel de ervaring dat de dingen die ik ontwerp echt verkopen. En ik wil kleren blijven maken waarin dat ambacht en experiment naar voren komen. Ik zal dus de komende tijd uit moeten vinden wat precies mijn weg is in de modewereld en hoe ik mijn arbeidsintensieve manier van werken kan professionaliseren zonder dat ik ten onder ga in de commercie.''

Op dit moment ontwerpt hij weer met veel plezier creaties voor Lois Lane, die voor de nieuwe cd en de aansluitende tournee in het nieuw moeten worden gestoken. En voor het najaar staat er dan toch een eerste show in Parijs op het programma.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden