Review

Donkere en dreigende muziek van UZ en Present

Muzikale scheidslijnen zijn maar al te vaak onzinnig. Alsof musici en componisten zich kunnen onttrekken aan de invloed van wat zich voordoet buiten hun directe eigen gebied. Zo'n houding leidt dan tot een bijna noodgedwongen eclectische insteek.

Bij een ensemble als het Belgische Univers Zero (UZ) merk je dit heel sterk. Hun muziek wordt wel omschreven als middeleeuwse kamermuziek met een rockinslag. Qua instrumentatie toont het ensemble -tegenwoordig een kwintet met hobo/fagot/hoorn, slagwerk/keyboards, klarinetten, viool en elektrische basgitaar/vocalen- verwantschap met klassieke kamermuziek, al geeft de elektrische basgitaar en de (gelukkig) zeldzame zang er een stevig rock-accent aan. Inhoudelijk put de groep, behalve uit hedendaagse klassieke kamermuziek en rock, ook uit avant-garde, volksmuziek, oude (middeleeuwse) muziek en de moderne improvisatietraditie.

In het verleden vormde UZ samen met de verwante Franse formatie Art Zoyd (AZ) een pool, waaruit diverse activiteiten konden worden ontwikkeld. AZ presenteerde anderhalf jaar geleden in het Muziektheater muziek bij stomme films uit de jaren twintig. UZ is in ons land nagenoeg onbekend, doordat zij minder dan AZ heeft toegegeven aan de eisen van de commercie. Het nieuwe UZ-album 'THE HARD QUEST' (Cuneiform Records, Rune 120; import) is niet hun beste, maar geeft wel een goed beeld van hun kwaliteiten met dreigende, stuwende, prikken uitdelende muziek, die niet in een hokje te stoppen is.

Uit de UZ/AZ-gelederen komt de groep Present, geformeerd rond gitarist Roger Trigaux. Op eerdere platen bleef Present steken in de schaduw van beide andere groepen. Op haar nieuwste, 'NO. 6' (Carbon 7, C7-043; distributie Via), overtreft Present haar voorbeelden. De basisbezetting is rock-achtig, maar de inbreng van gastcellist Yuval Mesner maakt het omnivoor. Nieuw is de Amerikaanse drummer Dave Kerman, wiens vocalen een duidelijke aanwinst zijn. Het album bevat twee suites, 'The Limping Little Girl' en 'Ceux d'en Bas', en twee zelfstandige nummers die daar inhoudelijk goed op aansluiten. De muziek is bijna nog donkerder dan die van UZ, met Trigaux' fraai gierende gitaren veelvuldig in het middelpunt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden