Het gezin van Katja, Edgar en Kasper

TV Column Maaike Bos

‘Dit zijn wij’ is gelaagd, lief en intiem, maar een beetje meer humor had wel gemogen

Dramaserie ‘Dit zijn wij’ (KRO-NCRV) over gewone mensenlevens begon maar meteen met zestien afleveringen. Als remake van de Amerikaanse hitserie ‘This Is Us’ was succes verzekerd, toch? Die serie won al twee keer de SAG Award voor beste cast en kreeg er in mei een verlenging van in één keer drie seizoenen bij.

Sinds vier weken loopt de Nederlandse variant op prime time op NPO1, met dezelfde scènes en dialogen letterlijk vertaald. En nu pas, na een gelaagde aflevering vier, is de serie op gang gekomen. Donderdag keken een half miljoen mensen naar de lotgevallen van Katja, Kasper en Edgar.

‘Dit zijn wij’ is een warme serie met grotendeels sterke acteurs, en de bijzondere verhaalstructuur zorgt telkens voor verrassingen. Het begon als een mozaïek van verhalen over de 35-jarige Kasper (Kay Greidanus, zoon van acteur Aus), die klaar is met zijn oppervlakkige bestaan als soapacteur. Over de 35-jarige Katja (Esmée van Kampen, altijd goed) die worstelt met de kilo’s en met haar zelfbeeld. En over de 35-jarige, donkere Edgar (Romano Haynes) met zijn dikke baan, die zich iedere keer als hij een zwarte man ontmoet, afvraagt of dat zijn vader zou kunnen zijn.

Katja en Jacob. ‘Jij bent niet de enige met problemen.’

Haynes is innemend in zijn rol als aangepaste, donkere jongen die met zijn financiële succes zijn afkomst lijkt te willen compenseren. Hij is te vondeling gelegd bij de brandweer en wil één ding voorkomen: dat hij zelf ooit zo in de goot belandt dat hij zijn kind zou moeten afstaan.

Sinds het verhaal over de hoogzwangere Anna (Fockeline Ouwerkerk) en Johan (Vincent van der Valk) zich heeft ontsponnen – gespeeld door de twee meest intens spelende acteurs van de serie – viel het plot als een puzzel in elkaar. In de jaren tachtig beviel zij van een drieling en verloor één baby bij de geboorte. De jonge ouders troffen het te vondeling gelegde baby’tje naast hun baby’s aan en besloten het mee te nemen. Katja, Kasper en Koen. 

Koen (toen nog), Katja en Kasper op een rijtje.

Maar Koen wil de borst niet en Anna krijgt geen contact met hem. Ze zoekt in de bus de man op die ze bij het ziekenhuis had zien dralen. Hij blijkt de verslaafde vader. En hij adviseert: geef hem zijn eigen naam. Laat hem niet de plek van de overleden baby moeten innemen door ook een naam met een K te hebben. Een prachtig gegeven waarin een grote wijsheid schuilt.

Edgar met zijn biologische vader.

De nu 35-jarige Kasper, Katja en Edgar zijn dus die tweeling en bonusbaby. Ze hebben hun leven vormgegeven en weer van alles verloren. Katja vindt in de obesitaskliniek haar liefde Jacob, maar dreigt hem van zich te vervreemden door onzekerheid en jaloezie. Edgar heeft zijn biologische vader gevonden en schippert tussen verwijt en hoop. En de knappe Kasper, die blijkt net zo goed te smachten naar erkenning. De jeugdscènes in het zwembad donderdag lieten de kiem zien voor alles waar ze in hun volwassen leven nog mee worstelen: wie krijgt welke aandacht van wie?

De serie is gelaagd, lief en intiem, maar een beetje meer humor had wel gemogen. In sommige scènes is het acteerwerk bovendien wat bombastisch, zoals in de dansscène van de volle Jacob met Katja. Ligt dat dan aan acteur Dennis Willekens, of aan het script uit de VS waar alles vaak meer king size is?

Ach, sober en netjes hoeft ook niet altijd. Ik neem het voor lief en heb de serie in mijn hart gesloten.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden