Zomerhitjes Denemarken

Dit onschuldig klinkend liedje maakte de speelgoedfabrikant woest

Een onschuldig klinkend nummer over de blonde Barbiepop maakte de speelgoedproducent woest. Scandipop mag inmiddels zijn uitgegroeid tot een gerespecteerd genre binnen de popmuziek, Denemarken moet het hier, zoals in wel meer dingen, afleggen tegen grote broers Zweden en Noorwegen. 

Hoewel, het land heeft de laatste tijd een bloeiende indie-scene en de Deense popster Mø zong mee op één van de grootste zomerhits van de afgelopen jaren. Maar Major Lazer’s ‘Lean On’ werd gepend door Amerikanen – en die telt dus niet.

Onder het mom van vroeger was zeker niet álles beter: Denemarkens grootste muzikale prestatie staat op conto van een kauwgomballenpopfabriek die aan het eind van de jaren ’90 aan de lopende band gimmickliedjes afleverde. Maar Aqua werd met zo’n 33 miljoen verkochte albums wel mooi de best verkopende Deense band ooit. Allemaal dankzij een heerlijk foute zomerhit uit 1997. Een onschuldige tijd, een tijd waarin de wereld danste op een draak van een nummer over een barbiepop. 

Dubbelzinnige ondertoon

Nu ja, een barbiepop – eigenlijk gaat ‘Barbie Girl’ natuurlijk over een gewillige vrouw waarmee je kunt doen wat je wilt. Precies die dubbelzinnige ondertoon van het nummer schoot speelgoedfabrikant Mattel in het verkeerde keelgat. Het bedrijf daagde platenmaatschappij MCA Records in de VS voor de rechter. De Denen zouden niet alleen de merknaam ‘barbie’ onrechtmatig hebben gebruikt, ook viel het bedrijf over het gebruik van de term ‘blonde bimbo’ in de tekst, waarmee de songschrijvers moedwillig hun onschuldige kinderpop poogden te rebranden als sekssymbool. Ook onderdeel van de rechtszaak: het gebruik van een bepaalde kleur roze op de single-hoes, het zogeheten barbie-roze, waar Mattel patent op bleek te hebben.

Op verschillende niveaus werd de klacht ongegrond verklaard, ook een ultieme poging om naar het Hooggerechtshof te stappen strandde. Met een beroemd geworden slotzin maakte de beroepsrechter na twee jaar juridisch getouwtrek een eind aan de strijd om ‘Barbie Girl’: ‘Beide partijen worden geadviseerd te gaan chillen.”

Jaren later gooide Mattel het alsnog op een akkoordje met Aqua. Het deed wat het al veel eerder had moeten doen: het gebruikte het nummer in een reclamecampagne voor zijn poppen. Met, natuurlijk, een aangepaste tekst.

Lees ook: 
‘Barbie Girl’-popgroep maakt comeback met Jezus

De komische hit Barbie Girl schreef ooit muziekgeschiedenis. Jarenlang bleef het stil rond de popgroep Aqua, maar nu mikken de Denen op een comeback. Hun geheime wapen: een flirt met Jezus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden