Streaming

Disney+ breidt aanbod uit en opent aanval op Netflix

Elsa, Anna en Kristoff in Frozen 2. Beeld AP
Elsa, Anna en Kristoff in Frozen 2.Beeld AP

Net nu lockdown-Nederland het aanbod van Netflix wel heeft uitgekeken, komt Disney+ met een massa aan nieuwe series, films en oude klassiekers. Gaat het Disney+ nu wel lukken om Netflix het vuur na aan de schenen te leggen?  

Disney maakte gisteren bekend dat het zijn online streamingdienst Disney+ flink gaat uitbreiden. Op 23 februari komen er onder het merk ‘Star’ honderden klassieke films en series van grote studio’s zoals 20th Century en FX online. Titels zoals Pretty Woman, Die Hard en alle seizoenen van Grey’s Anatomy en Glee. En daar komen het komende jaar ook nog ten minste vijftig nieuwe speciaal voor Disney+ gemaakte series bij. Een van die series is Feyenoord Rotterdam, een Nederlandse serie waarbij de voetbalclub op de voet wordt gevolgd. Dat is een behoorlijke slag in de streamingoorlog tussen Netflix en Disney+, zegt Mark Deuze, hoogleraar mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam.

Toen Disney+ vorig jaar werd gelanceerd, konden kijkers vooral kiezen uit oude series en films. De streamingdienst had merken zoals Disney, Marvel, Star Wars en National Geographic, maar daarvan was vooral bestaand materiaal te zien. Klassiekers zoals alle Star Wars-films, maar ook de kijkcijferknaller Frozen en natuurlijk de superheldklassiekers zoals Spiderman en The Avengers. Er verscheen wel eens iets nieuws op het kanaal, maar dat viel in het niet bij het bombardement ‘Originals’ dat Netflix al jaren over de kijkers uitstort. Het nieuwe merk ‘Star’ moet die lacune nu vullen.

Opwarmertje

Het beperkte aanbod bij de lancering lijkt nu slechts een opwarmertje te zijn geweest voor wat er nog komen gaat. Volgens Deuze was dat pas de eerste fase van het offensief dat Disney+ voor ogen heeft. “Het bedrijf is hier al jaren mee bezig. Eerst hebben ze heel veel studio’s en filmrechten opgekocht, zodat ze nu een enorme bibliotheek hebben waar ze niet meer voor hoeven te betalen. Die vullen ze aan met nieuw materiaal en daar zitten best hits tussen, zoals de Star Wars-spin-off The Mandalorian. Maar Netflix heeft geen eigen bibliotheek met klassiekers, zij moeten telkens voor veel geld nieuwe contracten afsluiten. Daarom zijn veel series en films daar dan ook slechts tijdelijk te zien. En zijn die Originals dus ook van levensbelang.”

Deuze denkt dat corona als katalysator werkt voor de strategie van Disney. “Het afgelopen jaar hebben we allemaal gezien dat we thuis prima films kunnen kijken. Iedereen heeft tegenwoordig ook een joekel van een beeldscherm. Bioscopen verloren al jaren bezoekers; ik vraag me af of dat post-corona nog anders wordt. Disney wil nu gebruik maken van het momentum.” 

‘Disney+ voor de kinderen, Netflix voor de ouders’

Hoewel Disney+ het met 94,9 miljoen abonnees wereldwijd niet slecht doet, legt de dienst het nu nog af tegen streamingreus Netflix, met meer dan 200 miljoen abonnees wereldwijd. Of het de gezellige familiezender Disney+ lukt om korte metten te maken met de huidige marktleider, durft Deuze niet te zeggen. De tijd moet leren of de profielen van de streamingdiensten voldoende van elkaar verschillen en elkaar aanvullen. “Disney+ is er voor families en het grove geschut, Netflix heeft meer oog voor kleine films en lokale producties. Het kan goed zijn dat gezinnen besluiten een abonnement te nemen op beide diensten. Disney+ voor de kinderen en Netflix voor de ouders.”

Bij de update volgende week introduceert de dienst naast een stapel nieuwe publiekstrekkers ook een nieuwe methode voor ouderlijk toezicht. Zo wil de familiestreamer voorkomen dat de kleinste Frozen-kijkers per ongeluk uitkomen bij de bommen en granaten van Bruce Willis in Die Hard.

Lees ook:

Zolang u thuiszit, is de jacht van Netflix, Amazon, HBO en Disney geopend

Veel filmliefhebbers kwamen afgelopen jaar niet verder dan hun eigen bank. Corona was een enorme boost voor streamingplatforms. Maar de bioscoop geeft zich niet zomaar gewonnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden