Filmrecensie

‘Dirty God’, over het slachtoffer van een zuuraanval, gaat geen confrontatie uit de weg

Vicky Knight (rechts) in ‘Dirty God’. Beeld -

Dirty God
Regie: Sacha Polak 
Met Vicky Knight, Eliza Brady-Girard, Rebecca Stone
★★★★☆

Sinds ‘Dirty God’ in januari het Rotterdams filmfestival opende, is het debuut van actrice Vicky Knight in de internationale filmpers bezongen als een prestatie van jewelste. En terecht. De film ontleent z’n kracht óók aan Sacha Polaks regie, die in haar Engelstalige debuut nergens terugschrikt om het gehavende lichaam van haar hoofdrolspeelster te laten zien en geen enkele confrontatie uit de weg gaat.

Alsof ze ons meteen haar papieren overhandigt, opent Polak haar film door de camera in close-up over het door een zuuraanval getekende lichaam van haar hoofdrolspeelster te laten dwalen, terwijl de openingstitels in beeld verschijnen; over de littekens, die zo dichtbij bergketens op een verre planeet ­lijken en over de gesmolten huid, die nooit meer aan het schoonheids-ideaal van de wereld zal ­voldoen.

Herculestaak

De film volgt de jonge, alleenstaande moeder Jade vanaf het moment dat ze het ziekenhuis verlaat. In het drama van de zuuraanval door een jaloerse ex is de film niet geïnteresseerd. Dirty God gaat over de herculestaak om jezelf daarna te herpakken. Dat haar peuterdochter begint te huilen als Jade binnenloopt, was te verwachten, maar het maakt de boel er niet makkelijker op. Zelfs van haar is Jade vervreemd.

Dat besef is misschien nog het meest ontnuchterend: dat ze voor altijd, zelfs bij haar beste vrienden, het vijfde wiel aan de wagen zal zijn. Dat het nooit meer echt om haar zal draaien. Mensen verdragen de pijn en de misère die ze bij haar zien maar even en keren zich zo snel mogelijk weer van haar af. Ze is alleen geen last voor degenen die zich in haar ellende herkennen. Gelukkig voor Jade zijn die mensen er ook.

Niet alles is geslaagd. Vooral de ­zinloze trip naar Marokko voor een kostbare ingreep bij een plastisch chirurg stoort de toon van de film. Te meer, omdat die eindigt in voorspelbare teleurstelling. Daar staan dan weer slimme en dappere keuzes van Polak tegenover. 

Boerka

De onzichtbaarheid die Jade uitprobeert door een boerka te dragen, om te ontdekken dat die geen oplossing biedt. Of de seksuele verlangens die Polak niet uit de weg gaat, want die zijn bij Jade natuurlijk niet verdwenen. Juist de alledaagse momenten van ontreddering op straat of in het appartement, laten je Jade’s beproeving het sterkst voelen.

Dit is een film over een vrouw die haar vrijheid moet heroveren in een weerbarstige en soms ronduit vijandige wereld. De dader zit zijn straf uit, maar die staat in geen verhouding tot wat hij haar heeft aangedaan, want Jade is veroordeeld tot een eenzaamheid die nergens mee te vergelijken is.

En toch, precies vanwege haar kracht en vechtlust, gloort er hoop en blijf je ook als kijker niet ver­loren achter.

Filmrecensies 

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden