Directeur Free Record Shop: 'Cd heeft na 30 jaar zijn beste tijd gehad'

1996: De Française Jeanne Calment, destijds de oudste mens op aarde, presenteert haar eigen cd. Die kwam uit op haar 121ste verjaardag.Beeld AFP

De cd bestaat deze maand 30 jaar, maar voor Free Record Shop-directeur Hans Breukhoven is er weinig reden tot vreugde. 'Ik verwacht dat de cd over 10 jaar hooguit net zo veel verkocht wordt als de lp nu", aldus de ondernemer die zijn zakenimperium grotendeels wist op te bouwen dankzij het populaire muziekschijfje.

In oktober 1982 kwamen in Japan de eerste cd's en cd-spelers op de markt. Enkele maanden later was het product ook in Europa en de Verenigde Staten te koop. 'Ik weet nog dat ik toen werd uitgenodigd bij een fabriek in Hannover. Daar werd ons verteld dat de cd, in tegenstelling tot de veelvuldig illegaal verspreide lp's en cassettebandjes, onmogelijk te kopiëren zou zijn. We weten nu wel beter. Toen was niet te voorzien dat iedereen 20 jaar later eenvoudig cd's kon branden op de computer", vertelt Breukhoven.

Aanvankelijk geloofde hij ook helemaal niet in het nieuwe muziekproduct. 'Cd's waren veel duurder dan lp's en in het begin werd er ook alleen maar klassieke muziek verkocht. Als een popband een nieuwe plaat uitbracht, kwam die altijd eerst op lp, en op zijn vroegst pas 3 maanden later op cd." Pas toen halverwege de jaren 80 de prijs van cd's werd verlaagd van ongeveer 60 naar zo'n 40 gulden, kwam de verkoop goed op gang. Veel mensen wilden hun lp-collectie vervangen en omzetten in cd's. Door in te springen op deze opkomende muziekvraag slaagde Free Record Shop erin van zo'n 25 winkels uit te groeien naar een concern met meer dan 300 zaken.

'Dat waren gouden tijden", lacht de platenbaas. Anno 2012 verkoopt hij nog steeds zo'n 8 tot 10 miljoen cd's per jaar, maar de groei is eraf. 'Nu zijn games en dvd's mijn meest gewilde producten. De cd-verkoop is nog geen eens de helft van wat hij ooit geweest is. De afgelopen 5 jaar is de omzet zelfs met zo'n 60 procent afgenomen."

Volgens Breukhoven zijn tegenwoordig hoofdzakelijk 40-plussers nog geïnteresseerd in muziek als fysiek product. 'Jongeren downloaden hun muziek liever, of ze streamen nummers via diensten als Spotify of Tunify. Ik denk daarom dat muziek in de toekomst nog meer dan nu via het internet verkocht zal worden. Veel muziekwinkels zullen waarschijnlijk moeten sluiten.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden