Media

Digitaal nu belangrijkste inkomstenbron voor New York Times

(FILES) In this file photo taken on June 30, 2020, The New York Times building in New York City. USmedianewspaperinternetNYT - The New York Times said it will acquire Serial Productions, which created a hugely popular long-form news program credited with sparking today's podcast boom. Created by the producers of "This American Life," the gold standard of US public radio shows, Serial Productions introduced the podcast called "Serial" in 2014. (Photo by Johannes EISELE / AFP)Beeld AFP

Het bedrijf achter The New York Times heeft voor het eerst in zijn 169-jarige geschiedenis meer verdiend aan digitale abonnementen aan gedrukte kranten. 

Beeld AFP

Dat meldde het mediabedrijf bij zijn kwartaalcijfers. Daarin wist de Amerikaanse krantenuitgever meer abonnees aan zich te binden, maar daalde de totale omzet door een fikse daling van de advertentie-inkomsten.

In het voorbije kwartaal verkocht The New York Times Company 669.000 nieuwe digitale abonnementen. Daarmee kwam het aantal puur digitale abonnementen uit op 5,7 miljoen, van de 6,5 miljoen betaalde abonnementen in totaal.

Advertenties

De aanwas van nieuwe abonnees kon niet voorkomen dat de opbrengsten ten opzichte van een jaar eerder met 7,5 procent daalden tot 403,8 miljoen dollar. Door de crisis letten grote bedrijven extra goed op de kosten, waarbij vaak als eerste wordt bespaard op advertenties. Dit leidde tot een daling van de advertentie-inkomsten van bijna 44 procent bij de bekende krant. De operationele winst viel met 28,8 miljoen euro bijna een kwart lager uit dan in het tweede kwartaal van 2019.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden