Merol en Olivia Lonsdale (in de clip van 'Drank & Drugs')

Terugblik Popmuziek

Deze zeven liedjes veranderden Nederland in de jaren tien

Merol en Olivia Lonsdale (in de clip van 'Drank & Drugs') Beeld YouTube-collage

Meer dan ooit domineerden Nederlandse muzikanten afgelopen decennium onze hitlijsten. Af en toe werden die hits groter dan zichzelf en hadden ze diepe impact in de muziekwereld, of zelfs daarbuiten. Dit zijn de zeven liedjes die Nederland veranderden.

Anouk – Birds (2013)

Duncan Laurence gaat de geschiedenisboeken in en zal over drie decennia mogelijk nog altijd herinnerd worden als de laatste Nederlandse songfestivalwinnaar, maar het was Anouk die het pad voor hem effende. Haar ‘Birds’ brak met de jarenlange traditie van in glitterpakjes en indianentooien gehulde gezelligheid. Ze trad op in een zwart T-shirt en deed geen maffe dansjes. Met succes: na acht mislukkingen op rij haalde Nederland eindelijk de eindronde, waarin ‘Birds’ negende werd. Na bijna geslaagde pogingen van The Common Linnets (Met Ilse DeLange en Waylon) en Douwe Bob, maakte Duncan Laurence het in 2019 af.

Fresku – Zo doe je dat (feat. Go Back To The Zoo, Braz & Teemong) (2015)

‘Dit is hoe de fuck je op de radio komt.’ Met een als spoedcursus vermomde aanklacht tegen de in zijn ogen te witte muziekkeuze van 3FM zwengelde Fresku een discussie over institutioneel racisme bij de media aan. Hij kreeg van alle kanten bijval, van Geenstijl tot 3FM zelf. Naar aanleiding van ‘Zo doe je dat’ paste de nationale popzender zijn muziekkeuze aan. Het nummer en de bijbehorende videoclip, waarin Fresku zijn gezicht wit schminkte, waren bij vlagen hilarisch maar tegelijkertijd uiterst kritisch. Hoewel ‘Zo doe je dat’ geen reusachtige hit werd, is het wat maatschappelijke impact betreft ongeëvenaard.

Lil Kleine & Ronnie Flex – Drank & Drugs (prod. Jack $hirack) (2015)

Hiphop was online al jaren het populairste genre, maar de definitieve doorbraak wilde er maar niet komen. Tot platenlabel Top-Notch een zootje getalenteerde rappers een weekje bij elkaar zette in een vakantiehuisje op Schiermonnikoog. Het leverde een album op dat zo ontzettend veel gestremd werd, dat niemand meer om hiphop heen kon. New Wave, zoals de gelegenheidsformatie zich noemde, legde bovendien de blauwdruk voor alles wat erna kwam. Dus: korte liedjes, zoveel mogelijk gastartiesten en kwantiteit boven kwaliteit – alles om maar zoveel mogelijk streams te pakken. ‘Drank & Drugs’ van Lil’ Kleine, Ronnie Flex en producer Jack $hirack was de dragende hit die verder reikte dan tienerkamer en schoolplein, niet in het minst vanwege de inmiddels beroemde zin ‘alle tieners zeggen ja tegen MDMA. ’

Famke Louise - Op me monnie (2017)

‘Op me monnie’ van Famke Louise kan met ‘Drank & Drugs wedijveren om de titel ‘meest besproken Nederlandse liedje van het decennium’. Iedereen had er een mening over. Dat was natuurlijk precies de bedoeling. Niet voor niets flirtte Famke Louise opzichtig met zwarte symbolen – straattaal cornrows, flessen Fernandes. Alles voor de ophef. Het hielp dat ze voor iedereen boven de achttien totaal uit het niets leek te komen. Als vlogger had ze een flinke schare volgers, maar geen volwassene had ooit van haar gehoord. Het meest gehoorde commentaar was dan ook: Famke wie? In haar slipstream waagden diverse vloggers zich aan een muzikale carrière, met wisselend resultaat.

Merol – Hou je bek en bef me (2019)

Merol had al enkele noveltyhitjes gescoord waarin ze het leven van de grootstedelijke millennial op de hak nam, toen ze haar pijlen een andere kant op schoot. Met ‘Hou je bek en bef me’ legde ze seksisme in de popmuziek bloot, eenvoudigweg door de rollen om te draaien. Ze schopte – tot haar verbazing – tegen het zere been van de boze witte man, die als uit één keel stelde dat zo’n titel andersom tot enorme ophef zou leiden. Nou, niet dus, daar was het juist allemaal om te doen.

Dotan – Home (2014)

Met ‘Home’ bood Dotan troost aan een rouwend Nederland. In de weken en maanden na de aanslag op de MH17, waarbij 298 mensen om het leven kwamen, groeide het liedje uit tot nationaal volkslied – overigens samen met ‘Mag ik dan bij jou’ van Claudia de Breij, dat al in 2009 verscheen. Het was daarom extra pijnlijk dat Dotan later van zijn voetstuk viel, nadat de Volkskrant had ontdekt dat hij op grote schaal nepprofielen beheerde om zijn eigen populariteit te stimuleren.

Bløf – Zoutelande (feat. Geike Arnaert) (2017)

Hoe groter een hit, hoe groter de kans dat hij iets teweeg heeft gebracht in iemands leven. Op deze laatste spot had een liedje kunnen staan van Kensington, De Jeugd van Tegenwoordig, Caro Emerald, De Staat, Typhoon, Mr. Probz, Broederliefde, Frenna, Martin Garrix, Bizzey, Boef, Gers Pardoel, Miss Montreal, Danny Vera, Kenny B, Maan, Suzan & Freek of een van die andere artiesten die dit decennium kleur gaven. Het is haast onmogelijk om te bepalen wat de grootste hit van allemaal is – te veel factoren die zich niet laten vergelijken – maar het zou best eens ‘Zoutelande’ kunnen zijn. Je moet echt je best hebben gedaan om het niet gehoord te hebben. Voor het toerisme in Zoutelande heeft het liedje bovendien veel betekend en dat is ook wat waard.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden