Reportage

Deze violist speelde in een gerenommeerd orkest, maar besloot in verzorgingscentra op te treden

Altviolist Michiel Holtrop deelt appeltaart uit na een concertje in een verzorgingshuis.Beeld Ronald Knapp

Muziekmaken, maar dan niet voor Concertgebouwgangers, maar voor mensen die het wat moeilijker hebben.

De eerste bejaarde dames bezetten een kwartier voor aanvang de beste plekken in het Rotterdamse wooncentrum De Aarhof. Intussen verkleden zangeres Karin Strobos en celliste Anjali Tanna zich achter een schot op het podium. Altviolist Michiel Holtrop draait met een lange stok de lampen aan het plafond in de goede richting, zodat er licht op de bladmuziek valt. Het is hier bepaald niet het goed geoutilleerde Concertgebouw, maar Holtrop is het gewend. Al honderden keren speelde hij op dit soort locaties.

Vandaag in Utrecht zal hij zijn 500ste Appeltaartconcert geven en presenteert hij de cd 'Verse appeltaartmuziek'.

Holtrop brengt muziek bij verzorgingscentra, wijkcentra, tbs-klinieken. Voor mensen die in de war, ziek of eenzaam zijn. En die wel iets opbeurends kunnen gebruiken. Hij zit al jaren in het Nederlands Philharmonisch Orkest. Dat geeft veel educatieconcerten. Maar er was niets voor ouderen. Tot Holtrop tien jaar geleden besloot met een groepje musici een reeks concertjes te geven in het verzorgingshuis van zijn oma. Het sloeg aan. En Holtrop breidde uit naar andere kwetsbare bevolkingsgroepen. Sinds 2013 serveert hij er appeltaart bij. Succes verzekerd.

Sabbatical

Dit jaar heeft hij een sabbatical van het orkest genomen om de Appeltaartconcerten een steviger basis te geven. Hij heeft inmiddels geld verzameld bij fondsen, gemeenten, de zorginstellingen die hij bezoekt en sponsors. Hij streeft naar 150 concerten per jaar en zou vooral nog meer in wijkcentra van zwakkere wijken willen spelen, zoals in het Utrechtse Overvecht.

In De Aarhof zingt Strobos 'Voi che sapete', de beroemde aria uit Mozarts opera 'Le nozze di Figaro'. De monden van de dames vallen open. Niet alleen door de muziek. 'Zie je haar schoenen, dadelijk valt ze met die hoge hakken,' wordt er gegiecheld. 'Is het nu afgelopen?', vraagt een van de bezoekers al na het eerste stuk. Nee, Holtrop, Strobos, Tanna en pianist Mark van Nispen houden de bezoekers bijna een uur in de ban van muziek. "Zullen we nog een stukje spelen of bent u al aan de appeltaart toe," vraagt Holtrop aan de zaal. Nee hoor, speel nog maar.

De musici hebben geluk met de man op de eerste rij. Zodra de slotnoot klinkt - en soms zelfs al daarvoor - barst hij in applaus uit. De rest van de zaal volgt. Als de musici even stemmen, roept hij hard: "Knudde!" Maar even later gaat zijn duim omhoog.

Urgentie

Holtrop vindt het alleen maar leuk. "Het mooie van dit werk is dat je meteen ziet of het aanslaat. Je krijgt heel primaire reacties, en dat houdt je als musicus wakker. Normaal speel ik met twaalf mensen dezelfde partij. Hier lijkt de urgentie groter. Mensen zijn soms heel emotioneel. Zelfs mensen in een vergevorderd stadium van dementie hebben een gezonde reactie op muziek. Of op taart."

Karin Strobos heeft een internationale carrière, ze zingt deze dagen in het grote Aalto-Musiktheater van Essen de hoofdrol Hänsel in de opera 'Hänsel und Gretel'. Waarom staat ze doordeweeks dan in zo'n zaaltje onder een systeemplafonnetje te zingen? "Voor mijn hart en ziel", zegt ze meteen. "Je ziet bij de concerten best veel leed, eenzaamheid, verwarring. En dan merk je wat je bij mensen losmaakt. We waren laatst in een tbs-kliniek. Daar was ik van tevoren wel een beetje bevreesd voor. Maar die mensen reageren net als iedereen: geboeid door muziek."

In Rotterdam komt de zaal los als Strobos een serie gospels inzet. "Zing gerust mee als u dit kent", zegt ze bij 'Amazing Grace'. Dat laten de Surinaamse bewoonsters zich geen twee keer zeggen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden