Voor het azc ontluikt de liefde.

Tv-column Maaike Bos

Deze moderne Romeo en Julia spaart de jonge kijker niet

Verraad, rivaliteit, een onmogelijke liefde die toch opbloeit – dat is wat je verwacht van een modern Romeo en Julia-verhaal. Zo’n serie is er nu voor de jeugd, sinds 6 december dagelijks op NPO 3. Het verhaal is knap vertaald naar de huidige samenleving.

In ‘Remy en Juliyat’ (spreek uit: Zjuliët) worden de Noord-Hollandse Remy (14) en de uit Syrië gevluchte Juliyat (14) verliefd. Remy’s ouders zijn net gescheiden. Zijn vader Bart (een dreigende Cees Geel) worstelt met huishouden en inkomen, en verzet zich tegen de komst van het asielzoekerscentrum in het dorp, en bijbehorend gevoel van onzekerheid. Juliyat is net met haar ouders en broer dat azc in getrokken, en mag niets te maken hebben met Hollandse jongens, zeker niet als ze de asielzoekers bedreigen.

Nu blijkt Remy (subtiel gespeeld door Bas Keizer) een gevoelige vrijdenker. Onder de tag-naam RIZA (‘Remy is zeker anders’) spuit hij met graffiti pacifistische tekeningen over de anti-azc-leuzen van zijn vader. Zijn achtjarige zusje Pien in konijnenpak (Tess Sleijpen, wat een koppie) fungeert als een soort konijn uit de hoge hoed dat ieders scherpe kantjes doet smelten. En Juliyat zelf (de prachtige Sonia Khurshid Eijken) is een intelligent meisje dat vrij wil zijn, maar ook geen problemen wil veroorzaken. Haar ouders hebben al zoveel verdriet om de dood van haar broer. “Ik vertrouw je. Stel me niet teleur”, zegt haar moeder indringend.

Remy geeft Juliyat fietsles naast de kreet van zijn vader op de schuur. Beeld Maaike Bos

Remy’s vrienden en dorpsgenoten vechten tegen het azc; Juliyats broer Hamza is de eerste die terugvecht. De serie is nu bij aflevering 7 en het wordt nog wat om die strijdende partijen bij elkaar te brengen. Met mooi acteer- en camerawerk is het een gevoelige kerstserie geworden in de traditie van Nederlands top-jeugddrama, ondanks een paar ongeloofwaardige trekjes. (Waarom vertelt zij niet eerder dat ze niet met hem gezien mag worden? Hoe kan de verlegen Remy opeens zo’n don Juan zijn?)

De dagelijks uitgezonden kerst-jeugdseries zijn mede zo goed doordat ze de jonge kijkers niet sparen. In echte kinderlevens is het ook niet altijd pais en vree. Neem ‘Alleen op de wereld’ (VPRO, 2016), die ging over eenzaamheid, dood en uitsluiting. ‘Vrolijke kerst’ (ook VPRO, 2017) speelde rond een failliet gezin en ‘GIPS’ (Avrotros, 2018) draaide om een meisje wier ouders net gaan scheiden en wier zusje in het ziekenhuis belandt.

Dat er in de scenario’s een hoop verdriet en verdeeldheid weggewerkt moet worden voordat begrip en liefde kunnen bloeien, is deel van het format. Bij Disney ook trouwens. Scenarioschrijvers Diana Sno en Brian de Vore werken al samen aan de populaire jeugdserie ‘SpangaS’ (KRO-NCRV) dus je zou denken dat ze voeling hebben met de jongerendoelgroep. Daar ligt meteen de denkfout, vermoed ik, over de kijkers die regisseur Tessa Schram en zij met deze serie willen bereiken. De vorige kerstseries waren allemaal gericht op jongere kinderen.

R&J is geprogrammeerd tussen kinder-pareltjes ‘Freeks wilde wereld’ en ‘De regels van Floor’, op Sinterklaasjournaal-tijd. Maar mijn kinderen (8 en 10) willen voor het eerst niet naar de kerstserie kijken, omdat ze in de promo de vechtpartijen zagen. Ik zal hem voorproeven en misschien achteraf alsnog ‘voeren’, want mooi, dat is ‘ie.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden