BoekrecensieAltijd iets te vinden

Details bestuderen met de opmerkzame blik van Wieteke van Zeil

 Aanstekelijke kunststukken verzameld in ‘De kunst van het oordelen’.

Kunsthistorica Wieteke van Zeil bespreekt 59 kunstwerken aan de hand van een belangrijk detail. De zwarte koordjes om de polsen van de vrouw op ‘Portret van een vrouw in het rood’ bijvoorbeeld, een schilderij van Marcus Gheeraerts uit 1620, te zien in Tate Britain. Het koordje, dat oogt als een hippiekettinkje, dient de witheid van de huid te onderstrepen. Nog een detail: de hand van de vrouw rust op haar hoogzwangere buik, in die tijd was het hip om je heel zwanger te laten vereeuwigen, weet Van Zeil.

Zo bevordert ze het kijkplezier met haar opmerkzame blik en grote kennis van zaken. De eerder in de Volkskrant gepubliceerde korte beschouwingen vult Van Zeil hier aan met een inleiding over ‘de kunst van het oordelen’ (het even uitstellen bijvoorbeeld) en heldere essays over eigentijdse kwesties als waarom we kunst van vrouwen anders beoordelen dan die van mannen, en wat Banksy mogelijk beoogde met de vernietiging van zijn kunstwerk ‘Girl with balloon’ bij Sotheby’s in oktober 2018. Een anarchistisch daad, het motto ontleend aan Bakoenin, duidt Van Zeil. Aanstekelijke, leerzame stukken zijn dit. Je kunt je favorieten in de index opsnorren, of gewoon beginnen bij het eerste stuk over Claude Monet wiens ‘Impressie, zonsopgang’ (1872) een gevoel van vrijheid geeft, en eindigen bij Marlene Dumas’ ‘Black drawings’ dat Van Zeil verbindt aan Arnon Grunbergs 4 mei-lezing.

Wieteke van Zeil
Altijd iets te vinden
Atlas Contact; 318 blz. € 24,99
  

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden