zelfgemaakt

Design van oude wijnflessen en reclamebanners: ‘Elk product is anders’

Vazen van TOEPAS creaties.

Met haar bedrijfje TOEPAS creaties maakt Jolanda ter Hoeven producten van lege wijnflessen en reclamebanners. Gerecycled en handgemaakt.

De eerstvolgende markten waar Ter Hoevens handgemaakte design te koop is: 24 februari in fooddock Havenkwartier in Deventer, 29-31 maart in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Meer info: toepascreaties.nl

In de buurtapp had ze om wijnflessen gevraagd. In plaats van naar de glasbak lopen de buren nu naar haar voordeur, vertelt Jolanda ter Hoeven (50) lachend. Twee jaar geleden bracht ze de ‘kiemfles’ op de markt: een opengesneden wijnfles met de omgekeerde flessenhals erin. Hierin kunnen mensen bijvoorbeeld een avocadopit ontkiemen. Het is een simpel idee met direct resultaat. “Door de vorm van de hals blijft de avocadopit mooi hangen. Je kunt het groeiproces zo heel goed zien.”

Als stylist richtte ze jarenlang de etalages in van verschillende soorten winkels als de plaatselijke opticien, en die van de slijterij. Ook verzorgde ze de aankleding van festivals als Sensation White. Het viel Ter Hoeven al snel op dat na afloop van een evenement, of een bepaalde actie, al het reclamemateriaal bij het grofvuil werd gezet. “Zo zonde. Ik begon die reclamebanners mee naar huis te nemen. Met mijn naaimachine ging ik aan de slag.” Portemonnees, lampenkappen, telefoonhoesjes en tassen maakte ze ervan.

Het ideale stukje

Voor ze het wist werd haar hobby steeds serieuzer. “Ik stond met mijn spullen veel op markten, dat liep gelijk goed.” Toen haar man na een reorganisatie op straat stond besloten ze hun krachten te bundelen: TOEPAS creaties was een feit. Nog altijd kleedt Ter Hoeven showrooms en etalages aan, haar man bouwt evenementen op. Het restmateriaal dat overblijft gaat direct naar Ter Hoeven: “We hebben inmiddels een enorme afvalberg thuis.”

Na tien jaar knippen en naaien geeft het haar nog steeds een kick als er een nieuwe banner binnenkomt. Een banner met daarop een blauwe lucht of een mooi bos, Ter Hoeven gaat meteen op zoek naar het ideale stukje. “Ik snijd heel bewust de stukken eruit die ik mooi vind. Geen product is daardoor hetzelfde.”

Fles wordt vaas

Trots is ze op de ‘fleshoes’ gemaakt van reclamemateriaal. Ze heeft er een ontworpen voor het formaat van een wijnfles, de ander voor een bierflesje. “Elke lege fles wordt zo een leuke vaas. Ik neem de hoezen zelf altijd mee tijdens onze kampeervakantie. Met een veldboeketje erin voel je je gelijk thuis.”

Ze werkt vanuit haar tuinhuis. Haar vader helpt soms, net als haar man. Een product zelf maken kost eigenlijk veel te veel tijd, zegt Ter Hoeven eerlijk. “Ik kan alleen niet anders. Ik hou zo van creëren.” Het snijden van de kiemflessen bijvoorbeeld, dat heeft ze echt een hele tijd moeten oefenen voor ze het onder de knie had. “In het begin gingen negen van de tien kapot.” Na het snijden polijst ze de randen van de flessen met de hand. “Vier flessen per uur kan ik doen. Er zit geen scherp randje aan, je kunt er bij wijze van spreken uit drinken.”

In de rubriek Zelfgemaakt vertellen mensen hoe ze van hun ambacht hun beroep gemaakt hebben. Lees andere afleveringen op trouw.nl/zelfgemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden