Creatief met coronain het theater

Dertig man publiek in de Kleine Komedie: Nog meer gaten in de gatenkaas

Student Boje Boogaerdt leidt het publiek volgens een 'bingo-systeem' de Kleine Komedie in Amsterdam in. Beeld Jean-Pierre Jans

De coronamaatregelen hebben veel impact op de dagelijkse praktijk in de culturele sector. Wat merk je daarvan achter de schermen? Deel 2 van een serie. In theater De Kleine Komedie zijn woensdagavond in plaats van 500 maar 30 mensen welkom. ‘Het is een historische dag.’

Het is zijn vijfde keer, dus hij is al wat ervaren. Kleine Komedie-medewerker en student Boje Boogaerdt (23) spreekt het toegestroomde publiek op de stoep van het Amsterdamse theater toe en leidt het gedoseerd naar ­binnen. “Dit is de Kleine Komedie-bingo. U kijkt op uw ticket. Ik noem de rij en de stoelen, en dan zegt u ‘ja’, en dan mag u lopen. Vergeet uw mondkapje niet. Rij 1 stoel 2 en 3…” Iedereen wordt er een beetje giechelig van, maar doet wat Boje zegt.

Het naar binnen loodsen moet met enig beleid want de entree van de cabarettempel, die stamt uit 1768, is klein. Het is alsof je een bonbondoos binnenstapt, zo intiem, maar dus ook zo nauw dat je voorheen al snel tegen iemand in de rij voor de kassa opbotste. En altijd was het zo vol aan de bar dat je die koffie vooraf wel kon schudden. 

Nu word je ter hoogte van de kassa met een camera getemperatuurd (zonder dat je het merkt) en is de bar dicht. Er is ook geen garderobe: jas, tas en aangeboden drankje gaan mee de zaal in. En vooral die jas blijkt fijn, want de ventilatoren – die dag en nacht aan staan – blazen op hun hardst. Dat voelt heel veilig, maar het is ook best fris.

De bar is dicht maar bij binnenkomst krijgen de bezoekers een gratis drankje bij de Kleine Komedie in Amsterdam.Beeld Jean-Pierre Jans

Een historische dag, in trieste zin

Dinsdag, een dag na de laatste persconferentie van Rutte, blijft lang onduidelijk wat de komende drie weken de gevolgen zijn voor theaters. Uiteindelijk blijkt dat in het danig besmette Amsterdam niet meer dan 30 mensen in een theater of concertzaal mogen. Pas woensdagmiddag blijkt dat De Kleine Komedie bij de 10 culturele instellingen zit die toch max. 250 gasten mogen ontvangen omdat ze ‘van groot cultureel ­belang’ zijn voor de stad.

In de Kleine Komedie pasten ­altijd 500 mensen, en met de anderhalvemeterregel 111. Maar woensdag zitten er dus voor één dag 30. Nog meer gaten in de gatenkaas die de zaal al was. Tientallen mensen zijn na loting in allerijl afgezegd voor 2 voorstellingen ‘Dokter Aarsman’ van fotograaf Hans Aarsman. Hij ziet de lol er wel van in: “Zelfs ík heb nog nooit zo weinig ­bezoekers gehad.”

Volgens directeur Vivienne Ypma (61), die voor de eerste voorstelling nog even langskomt, is het een historische dag, in trieste zin dan, want ze kan zich geen avond heugen met zo weinig gasten. Ypma heeft longproblemen en hecht aan haar coronareglement. Ze is blij als bezoekers zeggen dat ze zich in haar theater ‘even veilig voelen als thuis’. Iets wat de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties vaak hoort. Nog geen theater heeft zich daar gemeld met besmettingen.

Hans Aarsman tijdens zijn show in de Kleine Komedie met een stuk minder publiek.Beeld Jean-Pierre Jans

Een rustig publiek

Bedrijfsleidster Tamara Dirven (49) draagt bij de Kleine Komedie zorg voor die veiligheid. Zij instrueert haar medewerkers nog even, maar het lijkt een makkie vanavond. Ze verwachten een rustig publiek, wat niet altijd het geval is. “De gasten van Ton Kas en Patrick Laureij, die houden echt geen afstand.”

Het is Hans Aarsmans (68) vierde onemanshow, die eerder al ruw onderbroken werd door de lockdown. Maar onvermoeibaar en met zijn heerlijk Amsterdams-nuchtere tongval geeft hij vanavond een soort anatomische les waarbij hij het publiek leert buiten geijkte patronen te denken. Bekend is zijn #verfvlekkenarchief op Twitter, waar hij iedereen laat meedenken over verfvlekken op straat. “Van welk balkon van deze hoge flat moet die pot ­witte verf zijn gevallen? Of is-ie ­gegooid? Ik heb jullie vast in subgroepjes neergezet zodat jullie wat kunnen overleggen”, grapt hij, doelend op de strikte huishoudensindeling waarin we zitten. En het werkt, er wordt onderling druk overlegd. 

Na twee geanimeerde Aarsman-voorstellingen meldt directeur Ypma zich rond middernacht nog met goed nieuws in deze barre tijden: de ­Amsterdamse raad heeft net ingestemd met het collegevoorstel om extra geld vrij te maken waardoor De Komedie, dat voor 84 procent op eigen inkomsten draait, weer vier jaar subsidie krijgt. “Als ­corona niet te lang onder ons blijft, lukt het.” De thuishaven van grote cabaretiers als Claudia de Breij, Youp van ’t Hek en Theo Maassen is voorlopig safe.

Lees ook:

‘Een figurant zonder mondkapje vliegt eruit’

De covid-maatregelen hebben veel impact op de dagelijkse praktijk in de culturele sector. Wat merk je daarvan achter de schermen? Deel 1 van een serie. Op de set van ‘The Spectacular’ heeft corona-agent Sjors de wind er flink onder.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden