FilmrecensieDeerskin

‘Deerskin’ dompelt je onder in een vermakelijk verontrustend universum

Jean Dujardin en Adèle Haenel in ‘Deerskin’.

Deerskin
Regie: Quentin Dupieux
Met Jean Dujardin, Adèle Haenel, Albert Delpy
★★★★☆

Zelden zie je een man zo vaak naar zijn spiegelbeeld kijken als in ‘Deerskin’. Georges heeft alles achtergelaten en al zijn geld van de bank gehaald om een jas te kopen. Een jas van 100 procent hertenleer, met van die franjes. En nu bewondert Georges zichzelf in spiegels, auto- en winkelruiten. “Waanzinnige stijl”, hoor je hem gelukzalig mompelen.

Deerskin is de nieuwe film van de in Parijs geboren, internationaal opererende muziekproducent, dj en filmmaker Quentin Dupieux. In 1999 had hij een hit met het lekker repetitieve electronummer ‘Flat Beat’. Later maakte hij films als ‘Rubber’ (over een eigengereide, moorddadige autoband) en ‘Wrong’ (over de krankzinnige zoektocht van een man naar zijn hond), waarin zijn liefde voor westerns en andere Amerikaanse genrefilms een duidelijke rol speelde.

Ook in Deerskin kom je vleugjes Da­vid Lynch, Quentin Tarantino en Wes Anderson tegen: het is een film met eigenaardige personages zonder achtergrond, een eigen bizarre logica en een consequente, nadrukkelijke vormgeving. Vrijwel alles in het besneeuwde bergdorpje waar hij neerstrijkt en in zijn nieuwe jas een zorgwekkende transformatie doormaakt, is gedrenkt in zacht rossig bruin. De kleur van het hertenleer.

In zijn hotelkamer ontstaat een dialoog tussen Georges en de jas die, over een hangertje, iets angstaanjagend autoritairs krijgt. Buiten kletst Georges zich met een verhaal dat hij filmmaker is, de gemeenschap binnen, te beginnen bij de lokale barmeid (Adèle Haenel, ‘Portrait de la jeune fille en feu’). Georges en de jas hebben een missie.

Dit is de maffe premisse van een Franstalige film waarin Amerikaanse populaire cultuur voortdurend latent aanwezig is. Zo word je ook herinnerd aan Stephen Kings ‘Christine’, over een oude auto met een eigen wil. Toch heeft de film een eigen toon en koers, en dat heeft veel te maken met hoofdrolspeler Jean Dujardin (‘The Artist’) die Georges heerlijk neerzet als een raadselachtige, onberekenbare charmeur die je geen moment durft te vertrouwen. De film mag naar een wat slap einde toewerken, Deerskin dompelt je wel even onder in een vermakelijk verontrustend universum.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden