Review

Decadent discowereldje

Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was de in hartje Manhattan gevestigde discotempel Studio 54 the place to be. Eigenaar Steve Rubell, in de film vertolkt door een opmerkelijk goed gelijkende Mike Myers, hield er bij de deur een streng toegangsbeleid op na: als je niet tot de beroemdheden behoorde - denk aan Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Liza Minnelli, Mick Jagger, Brooke Shields, Jacqueline Bisset of Olivia Newton John - moest je er vooral goed uitzien. Een beetje zoals Shane (Ryan Phillippe), zo'n lekkere onbedorven knul uit New Jersey, met het lichaam van een David en het gezicht van een Botticelli. Zo'n jongen die men geamuseerd een aantrekkelijke primaat noemt omdat hij toch niet beter weet.

Scenarioschrijver en debuterend regisseur Mark Christopher laat ons kennismaken met het decadente wereldje van Studio 54 - waar de kelder gereserveerd was voor vips als Warhol en Capote, waar op het balkon in het openbaar geneukt werd en waar op het kantoor de beste coke te krijgen was - via de blik van een tot insider gepromoveerde buitenstaander. Samen met Shane ontsnappen we aan het suffe bestaan aan de overkant van de Hudson en zien we hoe hij zich van busboy (tafelopruimer) omhoogwerkt tot bartender en hoe hij - slechts gehuld in een piepklein sportbroekje - de blits maakt.

'Studio 54' past als discofilm geheel in de retro-trend. 'Boogie nights' - over de porno-industrie in de jaren zeventig - en 'Velvet goldmine' - over de glamrockperiode - waren liefdevol gemaakte portretten van subculturen in de jaren zeventig. Op het festival van Rotterdam presenteerde Whit Stillman zijn 'The last days of disco', evenals 'Studio 54' gesitueerd in een dure disco in New York en hier in Nederland gelukkig alleen uitgebracht op video omdat Stillman het discotijdperk toch vooral op een hele andere planeet leek te hebben beleefd.

Qua sfeer herinnert 'Studio 54' vooral aan 'Saturday night fever', maar het is de makke van de film, dat hoofdrolspeler Ryan Phillippe het charisma van John Travolta compleet ontbeert. Daarbij komt, dat zijn karakter, alsmede dat van zijn familieleden in New Jersey en zijn discomaatjes in New York (busboy Greg, garderobemeisje Anita en soapsterretje Julie), tergend vlak is uitgewerkt. Je kunt je evenals Shane vergapen aan de glitter en glamour van Studio 54, de discotempel die door de makers met gevoel voor camp is gereconstrueerd en misschien kun je nog wat meedeinen op discofavorieten als zou het een verloren tijdperk betreffen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden