RecensieTheater

‘De zachte kracht’ is een lieve voorstelling over eenzaamheid

Eva Laurenssen is niet onder de indruk. Zij stapt uit haar rol en kijkt de maker streng aan: iedereen weet toch dat deze voorstelling eigenlijk over Simon Heijmans zelf gaat?Beeld Foto Bart Grietens

‘De zachte kracht’, van Simon Heijmans
Bellevue Lunchtheater
te zien t/m 19 december
★★★★★

Een vrouw komt met mintkleurige koffer en dito koptelefoon het toneel oplopen. Haar handtas matcht met haar jas; dit is iemand van de wereld, dat zie je meteen. De schuchtere jongen in de zwarte hoodie die plots op haar afstapt, blijkt een kennis van vroeger te zijn, voor het eerst sinds een jaar weer eens buiten. Het contrast kan niet groter, zou je denken – en dan heb je het mis.

‘De zachte kracht’ van acteur, schrijver en podcastmaker Simon Heijmans gaat over eenzaamheid en onder andere over hoeveel uiterlijke vormen daarvoor zijn. Je kunt je opsluiten in je huis en je afvragen of je nog wel bestaat als niemand meer weet dat je er bent. Je kunt ook de wereld intrekken en fouten maken die je blijven achtervolgen. Dan kent iedereen je, maar niet op de manier die je zou willen. Doen alsof, dus.

De voorstelling is gebaseerd op gesprekken over eenzaamheid, opgehaald bij experts en ‘echte mensen’, zoals Heijmans vertelt. Hij maakte eerder met eenzelfde soort openheid de succesvolle Bellevue-lunchvoorstelling ‘Voor altijd duurt een jaar’ met vragen over de liefde. Bij beide voorstellingen hoort een podcastserie. Stevige research dus, concludeert Heijmans tevreden, maar tegenspeelster Eva Laurenssen is niet onder de indruk. Zij stapt uit haar rol en kijkt de maker streng aan: iedereen weet toch dat deze voorstelling eigenlijk over hem gaat? Ze is verrast dat hij dat zelf nog niet in de gaten had. Heijmans reageert verontwaardigd. Maar meent hij dat?

Enig minpuntje is misschien dat Heijmans zichzelf buiten schot houdt.Beeld Foto Bart Grietens

Zo weeft zich spel door werkelijkheid en werkelijkheid door spel. Wat wonderwel klopt, omdat ‘doen alsof’ net zo goed past bij eenzaamheid als bij theater. Laagjes op laagjes: er wordt op het toneel over de rol gepraat, over de zaal die bestaat uit eenzame eilandjes van één of twee personen, alles en iedereen wordt onderdeel van het onderzoek van Heijmans. Zelfs het decor doet mee: doek na doek valt, waardoor we weten dat we steeds dichter bij de kern komen.

De zachte kracht is een lieve voorstelling, gedragen door aanstekelijk spelplezier. Enige minpuntje is misschien dat Laurenssen uiteindelijk gelijk krijgt; Heijmans houdt zichzelf buiten schot – of je moet redeneren dat we ‘in’ hem zitten, aangezien hij degene is die de voorstelling creëerde.

Bovenal levert het stuk dat fijne gevoel dat een vriendschap ook kan geven; dat je je in gezelschap bevindt van interessante mensen die nog iets boeiends te vertellen hebben ook. Wist je bijvoorbeeld dat je hersenen veranderen als je te lang alleen bent? Dan groeit het gedeelte dat ervoor zorgt dat je mensen wantrouwt. Gelukkig is er nu De zachte kracht. Om die schade enigszins te beperken.

T/m 14 november in theater Bellevue. Er is ook de podcastserie De Zachte Kracht.