Review

De wondere wereld van de schoolagenda

Voor sommigen is het afgelopen schooljaar nog niet eens afgerond. Toch dringt zich dezer dagen alweer een prangende kwestie voor het volgende jaar op: welke schoolagenda kopen we? Hoewel het aanbod ruimer is dan ooit, weet de gemiddelde scholier heel goed wat hip is en wat suf. En is de keuze voor velen dus snel gemaakt.

Opvallend is het ruime assortiment 'blanco' en 'merkloze' agenda's. Op de schoolcampus van V & D; liggen zó acht verschillende soorten, variërend van 2,79 tot 6,99 euro - wat altijd nog minimaal 2 euro goedkoper is dan 'merkagenda's', die vanaf zo'n 9 euro in de schappen liggen.

Een goede keuze is de knalrode 'Agenda 2002/2003' voor 2,99. Een stevig dingetje, dat de creatieveling zelf flink kan verbouwen of verfraaien. Een bezigheid die de laatste jaren aan populariteit lijkt te winnen, gezien de gretige aftrek die de merkloze afdeling kent.

Toch blijft de markt voor hippere - en dus duurdere - agenda's altijd groter. Klassiekers als

O'Neill of Next Generation en nieuwere merken als Brunotti (10 euro), G-Sus (10,50 euro) of Eastpak, vliegen de winkel uit. De O'Neill-agenda kost 10,50 euro. Maar dan heb je wel de keuze uit twee uitvoeringen, een stoere zwarte of een frivolere ringbanduitvoering voor de

beachbabes. Eastpak - die van de rugzakken - brengt maar liefst drie uitvoeringen op de markt, en dan ook nog in diverse kleuren. De agenda is sober van de buitenkant, zoals we dat van de rugzak gewend zijn. Een sticker waarschuwt wel: Parental Advisory, Explicit Content. Schokkende beelden in de Eastpak-agenda? Na één keer doorbladeren is nog onduidelijk op welke content wordt gedoeld, maar alleen al om de prijs, kan de Eastpak wel in de schappen blijven liggen. Weliswaar is de goedkoopste uitvoering een heel gemiddelde 9,95 euro, de organizeruitvoeringen zijn er voor 14,95 en 34,50 euro. Dan heb je óf een goede bijbaan óf dit jaar een steengoed overgangsrapport gehaald. Erg mooi en hip is de

G-Sus-agenda. Een kaft in jeansstof, met - hoe handig - een 'broekzakje' op de achterflap.

Een apart genre binnen de schoolagendabusiness vormen de strip- en andere-heldenagenda's. Bert & Ernie, Snoopy, de Looney Tunes... ze lachen ons weer allemaal toe vanuit de kantoorboekhandel. Voor het tweede jaar voegt Harry Potter zich bij hen. ,,Mmmm, niet zo populair'', zegt een verkoopster. ,,Ik had er meer van verwacht.'' Daar sluiten we ons bij aan. De Harry Potter-agenda bestaat met name uit foto's uit de eerste film, dus word je een jaar lang aangestaard door die altijd verbaasd kijkende Harry. De vergelijking met de gelijknamige spannende fantasieboeken gaat daardoor volledig mank. Bovendien blijkt de Potter-agenda niet te ontkomen aan aardse zaken als een advertentie 'Vragen over drugs? Bel...'. De werkelijkheid op Nederlandse scholen is blijkbaar nog wat anders dan op Zweinstein. Leuk zijn wel de stickers achter in de agenda, die trouwens 9,50 euro kost. Dezelfde verkoopster meldt overigens dat de Winnie the Pooh-agenda erg populair is.

En hoe vergaat het inmiddels de aloude popagenda? Het leuke aan die schreeuwerige dingen is altijd dat er een hoop te lezen en te kijken valt. Maar wat blijkt: een nieuwe trend lijkt hier poot aan de grond te krijgen. De doorgaans met sterren volgepropte kaften maken plaats voor stemmige, meer trendy omslagen. TMF en Break Out bijvoorbeeld. Of het door de eenvoudige kaft komt, of niet: ze verkopen dit jaar beide prima. Ook binnenin keert bij deze twee de rust terug. Eigenlijk valt er niet veel te beleven, de Break Out-agenda, 9,50 euro, staat vol spijbel- en antiverveeltips, in de TMF-agenda komen alle veejays aan het woord. Niet zo spannend, maar dat lost TMF handig op door een surprisepakket bij elke agenda te geven. Dan ben je voor 9,95 euro aardig voorzien. Voor echte popliefhebbers is wellicht een agenda met Britney Spears-foto's of Shakira-interviews toch interessanter. Zouden zij dan stiekem toch niet naar de popagenda met popster J-Lo op de cover grijpen? Dit is een agenda van oude snit - inclusief het welbekende stickervel -, die ook nog voor de relatief vriendelijke prijs van 8,15 euro wordt verkocht.

Navraag leert dat maar weinig scholieren kijken naar de ruimte voor lesroosters, studieplanners en cijferlijsten. Wél telt het gewicht van de agenda (Anne Jansen, die naar de vierde klas gaat: ,,We moeten al zoveel dikke, zware boeken sjouwen door dat studiehuis'') en of voor elke dag een nieuwe bladzijde wordt gebruikt of dat de hele week op twee bladzijden gaat. Dat laatste krijgt de voorkeur van de doorgewinterde scholier. Het maakt de agenda lichter én handzamer.

Dat de blanco agenda voor het komende schooljaar weer kan, betekent niet dat lles nu maar geoorloofd is. Er zijn natuurlijk altijd agenda's die zó sloom zijn, dat ze uit den boze zijn. Voor meiden blijft dat met stip op één de Penny-agenda (maar die zal wel nooit meer uit het assortiment verdwijnen) en voor jongens de Gein-agenda. Deze laatste ís ook niet zo bijzonder, moeten we eerlijkheidshalve toegeven. Brullerig, en bepaald niet 'gein' is-ie van de buitenkant. Binnenin maakt de agenda al helemaal niet waar wat wordt beloofd. Saai en wit, bladzij na bladzij en dat voor nog altijd 5,40 euro. Zo'n fout maak je volgens velen hooguit één keer: als je naar de brugklas gaat. Na een jaar heb je zoveel geleerd over de wondere wereld van de schoolagenda, dat de juiste keuze vanaf klas twee niet meer moeilijk is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden