RecensieJeugdtheater

Scene uit 'De wilde keuken' Beeld Kamericht & Budwilowitz.
Scene uit 'De wilde keuken'Beeld Kamericht & Budwilowitz.

Jeugdtheater
‘De Wilde Keuken’
Maas theater en dans
★★★★☆

Een jongen op knalgroene pumps met een chique hoed vol knoflookbollen paradeert in het rond. Even later verschijnt een meisje in een wijde hoepelrok met overal blauwe druiventrossen. Het publiek bekijkt de extravagante groente- en fruitshow vanuit luie ligstoelen omringd door hoge planten. De scène is een van de vele schilderachtige beelden in ‘De Wilde Keuken’ van Maas theater en dans. Een utopische jongerenvoorstelling van schrijver en regisseur Moniek Merkx met een nieuwe blik op voedsel en de natuur. Het publiek beweegt zich in kleine groepjes van de ene ruimte in het gebouw van het Rotterdamse Maaspodium naar de andere. De eerste scène is een lesje omdenken en speelt in de frisse buitenlucht, waar de acteurs met tekstborden in de hand over het gras rennen. Daarop staan woorden als ‘proef!’, ‘varieer!’ en ‘vertraag!’ Ze schetsen een nieuwe wereld waarin de mens niet langer aan de top van de voedselpiramide staat. Op de daken van de stadsgebouwen groeien voedzame algen en zeewier vol proteïnen, vertellen ze. Weer terug in het theatergebouw krijgt iedereen een koptelefoon op en gaat de wandeling door een rokerige gang die afwisselend geel, groen en knalroze kleurt. Een indringende kleurentherapie waarbij niemand een hand voor ogen ziet.

‘De wilde keuken’ Beeld © Kamericht & Budwilowitz.
‘De wilde keuken’Beeld © Kamericht & Budwilowitz.

Als insecten op grote groene grashalmen

De volgende scène, waarbij het publiek in de ligstoelen plaatsneemt, is een feest voor de zintuigen. Acteurs gaan op en af in de uitbundig vormgegeven groente- en fruitkostuums. Verrassend is de wisselwerking tussen het spel van de acteurs en live videobeelden op een groot screen tegen de achterwand. Dansende acteurs in zwarte kleding worden in de video als insecten op grote groene grashalmen geprojecteerd. Even later vegen twee handen in de videofilm een berg aarde weg. Daaronder verschijnen de met fruit versierde gezichten van mensen uit het publiek, die ongemerkt zijn gefilmd.

De vormgeving en inzet van nieuwe media zijn spectaculair. ‘De Wilde Keuken’ houdt het midden tussen een interactieve expositie en een theatervoorstelling. Vruchten en groenten figureren in bewegende schilderijen die een explosie van nieuwe eetmogelijkheden laten zien.

De verhaallijn zou nog wat strakker kunnen, vooral in de scène met het ‘galgenmaal’. Hierin nemen de personages afscheid van hun vleesconsumptie. De gedekte tafel, met de hoofden van de acteurs op de borden en een messen slijpende kok in het midden, biedt een sfeervol griezelbeeld. Maar het geluid is te schel en het verloop van de gebeurtenissen wat chaotisch waardoor de inhoud niet tot zijn recht komt.

‘De Wilde Keuken’ eindigt met een kruidenchoreografie en troosteten in de foyer, waarna het publiek nooit meer op dezelfde manier naar een bord eten kan kijken.

Improvisatie-opera ‘Faust’ is knotsgekke potpourri én dankzij corona een bijzonder debuut

Grootse opera’s zijn niet coronaproof, daarom zet De Nationale Opera de deur open voor het experiment. Jonge makers mengden ‘Faust’ met kinderliedjes, elektronische muziek, aria’s, Roemeense volksmuziek en ‘vergeten verhalen’.