Review

De vrouw achter Vogue's 800 bladzijden

Regie R.J Cutler. Met Anna Wintour, Grace Coddington. In 3 filmtheaters.

Het septembernummer van Vogue dat tot stand komt in de documentaire ’The September Issue’ is niet van dit najaar, maar van 2007, ofwel van voor de economische crisis. Het heeft een bijbelse dikte van meer dan 800 bladzijden (dit jaar zijn het er nog maar 600) en een hoogblonde Sienna Miller op de cover.

Maar het nummer zelf is niet het belangrijkste in deze documentaire, het gaat om de vrouw achter die 800 bladzijden: Anna Wintour. Ooit alleen bekend als de vrouw met die platte pagekop en de grote zonnebril op de allereerste rij van alle modeshows, maar sinds Meryl Streep haar parodieerde in ’The Devil Wears Prada’ doorgebroken als ’s werelds engste bazin. Zou de echte Wintour ook als een sfinx door je heen kijken en op fluistertoon dodelijke kritiek uiten?

Cutler volgt Wintours gangen gedurende de vier maanden dat het in modeland cruciale septembernummer tot stand komt: ontmoetingen met hypernerveuze ontwerpers, kritische blikken op jurken en foto’s, en inderdaad, weinig warme aandacht voor de secretaresse.

’Anna is niet warm en toegankelijk voor mensen voor wie ze niet warm en toegankelijk hoeft te zijn’, aldus Vogue’s uitgever. Het zij zo. Wintour zet in een kort vraaggesprek met de filmmaker wel haar meest toegankelijke glimlach op, maar daar wordt ze niet echt toegankelijker van, alleen maar nog professioneler.

Het enige moment dat je even achter dat scherm kijkt, is in aanwezigheid van haar dochter die de mode-industrie maar een bizarre business vindt, en de advocatuur in wil. Daar zie je Wintour iets wegslikken. Maar verder blijft haar glimlach een film lang ongenaakbaar, en verhult misschien ook wel helemaal niets.

Besluitvaardigheid is haar belangrijkste talent, vindt ze zelf. Waarom sommige kitscherige foto’s prachtig worden gevonden en andere eruit moeten, is een groot raadsel, maar Anna’s wil is wet, en er is bij Vogue niemand die aan haar gelijk durft te twijfelen.

De enige die de strijd met haar aangaat is styliste Grace Coddington, even oud en even lang bij het blad, maar in loslippigheid en emotionaliteit Wintours tegenpool, en bovendien een belangrijke pilaar in de stilering van de modefoto’s. Het leukst aan dit portret is de dynamiek tussen de beide koppige vrouwen, en de wijze waarop Coddington de filmploeg gebruikt om Wintour onder druk te zetten.

De vraag rest waarom de gereserveerde Wintour die filmploeg eigenlijk binnen liet. Ze lijkt in ieder geval genoeg op Streeps karikatuur om zich van zulke karikaturen weinig aan te trekken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden