ReportageAhoy

De Vrienden van Amstel Live móeten wel blijven opbouwen en repeteren, anders kunnen ze fluiten naar compensatie

Diggy Dex, Ronnie Flex, Kraantje Pappie en Typhoon (vlnr) tijdens een repetitie van Vrienden van Amstel Live in Ahoy. Waarschijnlijk is de repetitie voor niets, omdat de lockdown van de cultuursector wordt verlengd.  Beeld ANP
Diggy Dex, Ronnie Flex, Kraantje Pappie en Typhoon (vlnr) tijdens een repetitie van Vrienden van Amstel Live in Ahoy. Waarschijnlijk is de repetitie voor niets, omdat de lockdown van de cultuursector wordt verlengd.Beeld ANP

Alles is opgebouwd voor muziekfestival De Vrienden van Amstel Live. Waarschijnlijk voor niets, als de lockdown voor de cultuursector wordt verlengd. De schade loopt in de miljoenen.

Eline Crijns

In de Rotterdamse Ahoy verrijst ‘de grootste kroeg van Nederland’, met negen podia en ruimte voor duizenden bezoekers. Elke uithoek wordt benut, zegt Machiel Hofman, terwijl hij rondloopt in de zaal. “Zelfs de backstage ruimte is omgebouwd tot kroeg en aan het plafond hangt de bekende kroonluchter.”

Hofman is producent van het evenement De Vrienden van Amstel Live (VVAL), het grootste indoorfestival van Nederland met artiesten als Typhoon, Snelle, Blof en Maan. Volgens de planning begint de 24ste editie zaterdag. De veertien shows zijn straf uitverkocht, met vijftienduizend man per avond.

“De sfeer is goed, de artiesten lopen af en aan voor de repetities, maar af en toe is het wel even slikken als we ons realiseren dat het waarschijnlijk voor niks is”, vertelt Hofman. Want het ziet ernaar uit dat de lockdown voor de cultuur- en evenementenbranche wordt verlengd. Vlak voor de persconferentie vrijdagavond vindt in Ahoy de generale repetitie plaats.

Met dezelfde ploeg meteen weer afbreken

Afgelopen november moest de organisatie de knoop doorhakken om het evenement al dan niet te laten doorgaan. “Vanaf toen zijn we forse, onomkeerbare kosten gaan maken. Het gaat om miljoenen”, zegt de producent.

Waarom maakt niemand een eind aan deze Sisyphus-arbeid? De crux is dat de organisatie klem zit, legt Hofman uit. “Aan de ene kant hebben we meer dan tweehonderdduizend kaarten verkocht en rekenen onze fans bij groen licht op een show. Anderzijds zijn er de kosten die daarvoor gemaakt moeten worden, voor onder meer de artiesten, de leveranciers, het personeel en de decorbouw. Wij kunnen pas een beroep doen op een vergoeding uit het garantiefonds van de overheid als diezelfde overheid officieel besluit dat het festival niet door mag gaan.”

En dat besluit valt pas aan de vooravond van de eerste show. Volgens Haagse bronnen staan de lichten voor grote evenementen voorlopig op rood. “Met dezelfde ploeg zullen we vermoedelijk vanaf zaterdag de boel in Ahoy weer afbreken”, is de nuchtere reactie van Hofman. “Daarna willen we zorgen dat iedereen wordt uitbetaald: van de drummer tot de bouwers en van het personeel tot de artiesten.”

Gevangen tussen de bezoeker en het garantiefonds

Ondertussen steekt de producent op social media niet onder stoelen of banken dat de opbouw in Ahoy volop gaande is en dat dat waarschijnlijk tegen beter weten in is. Is dat een vorm van protest? “Dit probleem geldt voor de hele sector, ook juist voor de artiesten na ons die exact met hetzelfde probleem te maken krijgen. We geven daarom onze ziel en zaligheid bloot, want we willen een punt maken.”

“Het lijkt ons zelf ook onverstandig om zo’n evenement te organiseren als de besmettingscijfers oplopen. Toch zijn we gedwongen om op te bouwen, anders kunnen we straks de medewerkers niet uitbetalen. Vanwege de overheidsregels kunnen we niet zelf de stekker eruit trekken. We zitten gevangen tussen de bezoeker die gecompenseerd moet worden en het garantiefonds.”

Een opname maken van de generale repetitie lijkt geen uitweg te bieden. Hofman: “We hebben nu een live show ontwikkeld waarbij publiek nodig is. Dat is iets totaal anders dan een televisieregistratie maken zoals vorig jaar toen we tijdig wisten dat de show niet zou doorgaan. Als we dit programma zouden opnemen, zou het totaal dood slaan.”

Taskforce: stop met jojo-beleid

Theaters, bioscopen, musea en concertzalen: als de geruchten kloppen, blijven ze ook na 14 januari dicht. Een grote tegenvaller voor de culturele sector, die zich beklaagt over de grilligheid van het coronabeleid.

Een taskforce onder leiding van TivoliVredenburg-directeur Jeroen Bartelse riep de nieuwe staatssecretaris Gunay Uslu op om snel te komen met een ‘voorspelbare overheidsstrategie’. “Bijna twee jaar lang gaat de sector door een jojo van (gedeeltelijke) lockdowns. Nu is het tijd voor een duidelijk perspectief”, aldus een persverklaring.

Ook pleit de taskforce voor een directe koppeling tussen maatregelen en financiële steunpakketten. De basisreflex zou niet meer ‘sluiten’, maar ‘veilig openblijven’ moeten zijn, vindt de sector.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden