Luis Gerardo Méndez als agent Victor Tapia. Beeld Netflix.
Luis Gerardo Méndez als agent Victor Tapia.Beeld Netflix.

De SerieNarcos: Mexico

De uitzichtloosheid van Narcos blijkt plots helemaal niet zo leuk om naar te kijken

Met het slotseizoen komt Netflixserie Narcos in het reine met zichzelf. Het maakt de serie er alleen niet bepaald beter op.

Joris Belgers

Er school altijd een zeker ongemak in Narcos. De Netflixproductie over de opkomst van Pablo Escobar in Colombia, en in de daaropvolgende spin-off over de drugskartels in Mexico, was vooral zo succesvol door de aantrekkingskracht van haar hoofdrolspelers. Kijkers vielen massaal voor de fenomenale Wagner Moura in de huid van de charismatische Pablo Escobar; in de Mexico-reeks biologeerde het kalme spel van Diego Luna als de eerste grote Mexicaanse drugsbaas Félix Gallardo.

Nu is zo'n ongemak bij wel meer misdaadseries aanwezig, van The Sopranos tot Mocro Maffia, waarin criminelen worden ‘geromantiseerd’. Alleen speelt bij het – sterk gedramatiseerde – Narcos mee dat het pretendeert aan een vorm van geschiedschrijving te doen, compleet met documentairestijl en voice-overs.

Het stinkende kwaad van de hebzucht

Ondertussen klatert in die echte wereld het bloed nog altijd door de straten van Mexico, dankzij de drugsbaronnen die door Netflix op een voetstuk zijn geplaatst. De kritiek klonk vaker: Narcos heeft te weinig oog voor de gevolgen van de drugsindustrie – de verwoesting van tienduizenden levens.

José María Yazpik als drugsbaas Amado Carrillo Fuentes.  Beeld Netflix.
José María Yazpik als drugsbaas Amado Carrillo Fuentes.Beeld Netflix.

Maar nu het slotseizoen van Narcos dat nu wél probeert, wél de gevolgen van de rottende corruptie en het stinkende kwaad van de hebzucht laat zien, maakt dat de serie zelf er zeker niet beter op. Tieners die worden vermalen door het systeem, jonge vrouwen die worden misbruikt en vermoord, verminkte lijken die aan bruggen bungelen – wat blijkt: uitzichtloosheid is helemaal niet zo leuk om naar te kijken.

Het is alleen niet de enige reden waarom dit slotseizoen minder weet te boeien dan de voorgaande delen. Die hadden tenminste een eenduidig plot: de opkomst (seizoen 1) en ondergang (2) van Gallardo. Deze Gallardo voorspelde vanachter de tralies haarfijn wat er na zijn arrestaties zou gebeuren in Mexico. Chaos. En zo voelt de rafelende raamvertelling van deze laatste tien afleveringen ook een beetje.

Meer bloed, meer psychopaten

In deel 3, waarna volgens de makers de koek op is omdat de geschiedenis van de serie de actualiteit begint in te halen, zien we hoe het in de jaren negentig Mexico verging. Met het uiteenvallen van de drugsfederatie strijden de losse kartels om terrein – met name in Tijuana wordt een bloedige oorlog uitgevochten tussen de Arellano’s en het Sinaloakartel van ‘El Chapo’. Meer bloed, meer psychopaten. Ondertussen komt Amado Carrillo Fuentes bovendrijven zonder daar ogenschijnlijk veel moeite voor te doen, en hangt de Amerikaanse DEA-agent Walt Breslin er maar een beetje bij als niet veel meer dan het vehikel dat de serie nog een beetje eenheid moet geven.

Scoot McNairy als de DEA-agent Walt Breslin.  Beeld Netflix.
Scoot McNairy als de DEA-agent Walt Breslin.Beeld Netflix.

Ondanks dat er in de tien afleveringen enorme sprongen in de tijd worden gezet, voelt dit derde seizoen uiterst traag aan. De schermtijd die opgaat aan de zijplots rondom de corrupte agent Victor Tapia of journalist Andrea Nuñez wil vooral iets laten zien – maar brengt het verhaal rondom de narcos zelf geenszins verder.

Had dat geschrapt kunnen worden? Nou, juist met die twee verhaallijnen maakt de Narcos-franchise schoon schip met zijn verleden. Het laat zien dat er niets romantisch is aan het bestaan van de drugskartels. Prijzenswaardig. Dat alle uitzichtloosheid de kijker daarmee misschien wat gedeprimeerd achterlaat – dat werd misschien eens een keer tijd.

In De Serie wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden