FilmrecensieThuisbioscoop

Jessica Williams omhelst als Jessica James het leven.

Ook deze week helpen de filmcritici van Trouw u op weg in het aanbod van films dat u vanaf de eigen bank kunt kijken.

The Incredible Jessica James
Regie: James C. Strouse
Met Jessica Williams, Chris O'Dowd, LaKeith Stanfield
★★★☆☆

Eerlijkheid voor alles, dat is het motto van Jessica James, een toneelschrijfster in Brooklyn, New York. Tijdens een tinderdate zegt ze: “Ik zou liever honderd jaar nonstop ongesteld zijn dan dit gesprek voortzetten”. Met gestrekt been het leven in. Tenzij Jessica danst door haar appartement naar het dak van het pand. Een danser is ze niet, ze heeft er gewoon lol in.

Fans van ‘The Daily Show’ kennen comédienne Jessica Williams als de correspondent van het programma die zich als jonge zwarte vrouw vol overgave stortte in veldwerk en interviews, zoals met Bernie Sanders-aanhangers die in 2016 naar Trump overliepen.

In de Netflixfilm ‘The Incredible Jessica James’ speelt ze een energiek personage dat waar mogelijk het patriarchaat bevraagt, alle afwijzingsbrieven voor theaterwerk aan de muur hangt, en ondertussen aan haar ex terugdenkt. Ze gaat op een blind date met Boone (O’Dowd), net gescheiden, en samen vragen ze zich af: moet je nu op sociale media je ex ontvolgen?

Met lichte, optimistische toon creëert schrijver-regisseur Strouse (‘Grace Is Gone’) een goedgemutst portret van een grootstedeling die, wachtend op de doorbraak, haar weg in het leven probeert te vinden. Over de liefde toont de film zich optimistisch, misschien juist wel vanwege eerlijkheid. “Ik ben goed in beffen”, zegt Boone, ook lekker openhartig, tijdens een van hun eerste gesprekken. En dat zou wel eens het begin van iets moois kunnen zijn.

Te zien op Netflix.

De Tunesische Noura (Hend Sabri) droomt van een ander leven

Noura’s Dream
Regie: Hinde Boujemaa
Met Hend Sabri, Lotfi Abdelli en Hakim Boumsaoudi
★★★★☆

Wat een fijn weerzien met Hend Sabri. De Tunesische actrice debuteerde als twaalfjarige in het Tunesische filmhuissucces ‘Les Silences du Palais’(1994) van Moufida Tlatli. Het bijzondere aan de film, die over seksueel misbruik binnen de paleispoorten gaat, is dat hij een vrouwelijk perspectief had. Hetzelfde geldt nu voor ‘Noura’s Dream’ waarin Sabri, inmiddels een van de grootste sterren van de Magrebijnse cinema, een vrouw speelt die moet vechten om aan haar gewelddadige echtgenoot te ontsnappen.

Als het verhaal begint, zijn de vooruitzichten gunstig. Terwijl haar man in de gevangenis zit, heeft Noura stilletjes de scheiding aangevraagd. Ze is inmiddels hoteldebotel op een ander, al is de relatie streng geheim. In Tunesië staat op overspel een gevangenisstraf van vijf jaar. Noura, die in een wasserette overuren draait om drie kinderen te onderhouden, zit in een precaire situatie waarin ze behoedzaam moet handelen.

De Belgisch-Tunesische regisseuse Hinde Boujemaa schetst in haar boeiende speelfilmdebuut het complexe leven van een vrouw die zich behalve als echtgenote, moeder, huisvrouw en kostwinner ontpopt tot een seksueel wezen, hunkerend naar liefde en aandacht.

In de Arabische wereld mag Tunesië het land zijn waar vrouwenrechten het best geregeld zijn, in de praktijk, zo laat de film zien, laat de situatie nog wel wat te wensen over. Als Noura’s man opeens weer voor de deur staat en zint op eerwraak, wordt Noura opnieuw op de proef gesteld. Tijd voor Hend Sabri om haar oerkrachten als titelvertolkster aan te boren.

Te zien via Cineville en Picl.

Tom Hanks als Fred Rogers.Beeld Trouw

A Beautiful Day in the Neighborhood
Regie: Marielle Heller
Met Tom Hanks, Matthew Rhys, Chris Cooper
★★★★☆

Bijna niemand in Nederland kent Fred Rogers. Of ‘Mr. Rogers’, zoals hij bekendstond. Toch zal alleen de meest verstokte misantroop ongevoelig zijn voor de boodschap van deze film over de Amerikaanse tv-legende. In de film krijgt onderzoeksjournalist Lloyd Vogel anno 1998 van Esquire de opdracht een profiel te maken van Fred Rogers, presentator van het kinderprogramma ‘Mister Rogers’ Neighborhood’, dat van 1968 tot 2001 in de VS werd uitgezonden.

Behalve dat hij de opdracht beneden z’n stand vindt, is hij al bij de eerste ontmoeting sceptisch over Rogers’ vriendelijkheid en goedgehumeurdheid. Hij denkt dat het een pose is. Vogel is niet alleen sceptisch, maar ook cynisch en wantrouwend. Niet alleen door zijn vak en door wat hij in zijn leven heeft meegemaakt, realiseer je je bij het kijken. Ook doordat wantrouwen en scepsis de houdingen zijn die we onszelf aanleren en die de wereld ons aanleert. Vertrouwen wordt als naïef gezien, wantrouwen als gezond en nodig om te overleven.

Wat ‘A Beautiful Day in the Neighborhood’ laat zien, is dat het niet zo hoeft te zijn en in die zin werkt de film troostend en inspirerend. Zeker in een tijd waarin je afstand moet houden tot anderen. Niet iedereen heeft de natuur en het empathisch vermogen dat Tom Hanks hier als Mr Rogers laat zien. Maar wat veel mensen wel hebben is het vermogen om die afstand met vriendelijkheid en begrip te overbruggen. In al z’n bescheidenheid is deze film niet alleen een mooie les en een spiegel voor de toeschouwer, maar de omhelzing die we elkaar even niet kunnen geven.

Te zien op Pathé Thuis.