RecensieFilm

De thrillerauteur in ‘Shirley’ raakt verstrikt in haar eigen thriller

Elisabeth Moss als de bruuske Shirley Jackson in ‘Shirley’.

Shirley
Regie: Josephine Decker
Met Elisabeth Moss, Odessa Young, Michael Stuhlbarg, Logan Lerman
★★★★☆

Shirley, een schrijfster van naam, verschanst zich in haar werkkamer, sigaretten en sterke drank binnen handbereik. Ze zit helemaal niet te wachten op het jonge stel dat haar man in huis heeft gehaald om het huishouden op orde te houden. Althans, Rose mag dat doen. De jonge echtgenoot neemt hij als universitair docent onder zijn hoede. 

Shirley, dat is Shirley Jackson, een van Amerika’s meest invloedrijke naoorlogse auteurs die in de jaren vijftig met korte verhalen als ‘The Lottery’ en romans als ‘The Haunting of Hill House’ flink bijdroeg aan literaire genres als de psychologische thriller en occulte verhalen.

Met het fictieve ‘Shirley’ creëerde schrijfster Susan Scarf Merrell in 2014 een eerbetoon aan dat oeuvre, met een verhaal waarin Jackson zelf verstrikt raakt in een kluwen van werkelijkheid en literaire fantasie. Dit is de bewerking van dat boek.

Perverse relatie

Elisabeth Moss is met extra gewicht en pinnige bril uitstekend op haar plek. Ze speelt Jackson als een nu eens innemende, dan weer pijnlijk bruuske vrouw die een perverse relatie heeft met haar overspelige man (Michael Stuhlbarg, heerlijk als tegenspeler). Met haar typemachine bijt ze zich vast in de verdwijning van een jonge vrouw in rode jas. 

Op de een of andere manier schuiven dat mysterie en de aanwezigheid van Rose – jong, levenslustig én zwanger – steeds meer over elkaar. Hoe geïnspireerder Shirley zit te tikken, hoe grauwer en lustelozer Rose wordt. 

Regisseur Josephine Decker bouwt de spanning lekker op in het met klimop begroeide landhuis in Vermont waar het viertal net iets te dicht op elkaar zit. Aanvankelijk roept deze visueel gracieuze film intrigerende associaties op met het werk van Stephen King, groot bewonderaar van Shirley Jackson, en met de theaterklassieker ‘Who’s Afraid of Virgina Woolf?’ Vooral de relatie tussen beide vrouwen, waarin allerlei frustraties over seksuele moraal, huiselijk leven en moederschap worden uitgespeeld, levert gave momenten op. Toch duurt de tweede helft te lang om het verhaal bevredigend af te ronden. Shirley nodigt hoe dan ook uit het werk van Shirley Jackson te (her)ontdekken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden