null Beeld
Beeld

Klassiek & zoPeter van der Lint

De subsidieverdeling: eventjes advocaat van de duivel spelen

Zoals te verwachten viel, is er veel reactie gekomen op de subsidieverdeling van het Fonds Podiumkunsten. De meeste stampij werd gemaakt over het feit dat de provincies Gelderland en Overijssel van de ingediende aanvragen er nul gehonoreerd zagen. Nul! Dat getal alleen klinkt al schofterig en hufterig. Nul is de extensie van onbenul, en van dat laatste woord is het een kleine stap naar het meervoud ervan – in de commissies van het Fonds Podiumkunsten zou het er vol van zitten.

Grootste kritiekpunt in de reacties is niet zozeer het belachelijke van die ronde en beschamende nul, maar de scherpe tegenstelling die dat getal oplevert in vergelijking met de subsidies die steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht wél krijgen. Het is het aloude zeer van de Randstad versus de provincie dus. Het Fonds heeft 78 aanvragen gehonoreerd, en van die 78 kwamen er 65 uit de vier genoemde steden. Van de 11 aanvragen uit het oosten van het land werd er dus geen een gehonoreerd.

De CDA-fractie van Gelderland heeft bij monde van fractievoorzitter Gerhard Bos vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Die zouden in Den Haag moeten aandringen op een eerlijker verdeling van de gelden. Bos kreeg steun van andere Gelderse fracties.

De verontwaardiging valt ook een beetje onder de term framing

Het lijkt als je het zo leest alsof er in het oosten van Nederland de komende jaren een bar, kaalgeslagen cultuurlandschap opdoemt. Maar de verontwaardiging – hoe goed die ook te begrijpen is – valt toch ook een beetje onder de term framing. Die vermaledijde nul helpt natuurlijk fantastisch bij dat framen, want wat klinkt die nul lekker vet.

Dat het allemaal inderdaad wat scheef is qua verhoudingen, dat moge duidelijk zijn, en toch wordt er bij al die verontwaardiging iets niet bij verteld. Twee maanden voor het Fonds Podiumkunsten kwam de Raad voor Cultuur met zijn advies aan de minister over welke instellingen de komende vier jaar van de rijksoverheid subsidie krijgen, en dus tot de basisinfrastructuur (Bis) worden toegelaten. In dat advies, dat meestal in zijn geheel door de ­minister wordt overgenomen, krijgen de verschillende culturele instellingen in het oosten van het land ruim 22 miljoen per jaar aan subsidiegelden. Dat is zelfs meer dan de in totaal 21 miljoen euro die het Fonds Podiumkunsten landelijk te verdelen had.

Het Fonds zegt dat het alleen beoordeelde op kwaliteit en niet naar regio’s keek. De Raad voor Cultuur heeft daarentegen juist gezocht naar een betere regionale spreiding van de beschikbare gelden. Dat kwam de Raad overigens meteen op kritiek te staan, omdat die het aloude Scapino Ballet Rotterdam geen geld meer wilde geven, ten faveure van het Groningse dansgezelschap Club Guy & Roni. In de Tweede Kamer werd met succes gelobbyd voor Scapino. Ironisch genoeg werd die lobby – voor een instelling in de Randstad dus – geleid door het CDA.

Gelderland en Overijssel samen op de vierde plek

Natuurlijk is het zuur voor aanvragers als ze buiten de boot vallen. Zoals voor Orkest de Ereprijs bijvoorbeeld, het ensemble voor nieuwe klassieke muziek dat ook veel aan educatie doet. Maar in de Bis-regeling zijn nu dertien instellingen in het oosten van het land toegelaten, twee meer dan in de voorgaande periode. Daarmee staan Gelderland en Overijssel samen op de vierde plek. Achter Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Maar boven Brabant, Limburg, Groningen en Friesland.

Oostpool, Introdans, Phion, de Reisopera, State of Fashion, Museum Arnhem, de Fundatie, De Nieuwe Oost, Popwaarts, Tetem, Gogbot, Theater Sonnevanck, De Staat. Allemaal subsidie. Het kan natuurlijk altijd ­beter, maar op nul staan ze in Gelderland zeker niet.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden