BoekrecensieHet drielichamenprobleem

De sciencefiction van Liu Cixin is nu ook in het Nederlands vertaald, eindelijk

Een aanrader, deze Chinese roman over een computer die contact legt met buitenaards leven.

Het drielichamenprobleem opent midden in de Culturele Revolutie, die traumatische periode in de Chinese geschiedenis waarin Mao Zedong het gehele land tegen elkaar opzette tot niets en niemand meer functioneerde en tallozen de dood vonden. Het is een periode waarover al veel literatuur is verschenen, maar die door de Chinese schrijver Liu Cixin op een nieuwe manier wordt behandeld.

Een jonge Rode Gardiste wordt doodgeschoten door een lid van een vijandige factie, een professor wordt doodgeslagen voor de ogen van zijn familie, en zijn dochter Ye Wenjie wordt afgevoerd naar een afgelegen legerbasis, met de boodschap dat ze daar niet meer vandaan zal komen.

Het is wetenschappelijk onmogelijk, het lijkt magie

De tweede verhaallijn speelt in het heden, waar Wang Miao, wetenschapper werkzaam in de nanotechnologie en amateurfotograaf, iets vreemds ontdekt: er verschijnt een onverklaarbare countdown op zijn foto’s – en in zijn blikveld. Het is wetenschappelijk onmogelijk, het lijkt magie. Op zoek naar een verklaring raakt hij betrokken bij een complot tegen de wetenschap (of is het een complot van wetenschappers?) en de verdediging van de aarde in de intergalactische oorlog die op handen blijkt te zijn.

Intussen speelt Wang op aanraden van een medestrijder, politieagent Shi Qiang (type ruwe bolster, blanke pit), het computerspel ‘Drie Lichamen’. Hierin reist de speler door verschillende tijden in een vreemd oord waarin de dagen onregelmatig zijn en de zon soms tijdenlang helemaal wegblijft. Doel van het spel: ontdekken wat hiervan de oorzaak is.

Liu Cixin Beeld Pan Shiyi
Liu CixinBeeld Pan Shiyi

Lang blijft onduidelijk wat de drie verhaallijnen van Het drielichamenprobleem met elkaar te maken hebben, maar dan brengt Liu Cixin ze bij elkaar en blijken ook schijnbaar onmogelijke gebeurtenissen geheel overtuigend en op grootse wijze verklaard te kunnen worden. De werkelijkheid die we zien is niet de enige werkelijkheid: een computerspel is niet zomaar een computerspel, een afgelegen onderzoeksbasis blijkt contact te kunnen leggen met buitenaards leven, en zelfs een waterstofatoom blijkt meer te kunnen zijn dan een piepklein waterstofatoom.

Liu (bij Chinese namen staat de familienaam vooraan) is de godfather van de hedendaagse Chinese sciencefiction. De trilogie waarvan Het drielichamenprobleem het eerste deel is, is met afstand zijn beroemdste boek. De Amerikaanse oud-president Obama sprak er lovend over en in 2015 won het boek de Hugo Award voor sciencefiction als tweede niet-Engelstalige werk ooit. En het wordt nu door Netflix verfilmd.

Haastig en vaak verkeerd vertaald

Het is dus goed nieuws dat deze trilogie nu in het Nederlands verschijnt. Jammer alleen dat zo’n mijlpaal van een boek haastig uit het Engels is vertaald en niet zorgvuldig uit het Chinees. Regelmatig schemert het Engels door de tekst heen. Er staan spelfouten in Chinese namen en Chinese woorden, en specifiek Chinese zaken worden vaak verkeerd vertaald. Ook is het Nederlands vaak houterig. Die haast achter de vertaling is zonde, want dit is een fijn boek: elk hoofdstuk maakt nieuwsgierig naar het volgende (zoals het hele boek nieuwsgierig maakt naar het volgende deel), de gebeurtenissen volgen elkaar in vlot tempo op en Liu brengt zijn verhaallijnen en personages knap bij elkaar. Een aanrader dus, en niet alleen voor liefhebbers van ‘harde’ sciencefiction.

Annelous Stiggelbout

Liu Cixin
Het drielichamenprobleem