De popalbums van 2008

null Beeld

Wat waren de beste popalbums van 2008? De poprecensenten van Trouw kiezen hun favoriete albums van het afgelopen jaar.

Toptien Saskia Bosch

1. Duffy -Rockferry

2. Natacha Atlas - Ana hina

3. Brett Anderson - Wilderness

4. Ragheb Alama - Ba’sha’ak

5. Oasis - Dig Out Your Soul

6. Madonna - Hard Candy

7. Sabrina Starke - Yellow Brick Road

8. Dolly Parton - Backwoods Barbie

9. Shelby Lynne - Just a Little Lovin’

10. Isobel Campbell & Mark Lanegan - Sunday at Devil Dirt

Als 2007 het jaar van Amy Winehouse was, was 2008 het jaar waarin haar opvolgsters zich en masse aandienden. Neusje van de soulpop- zalm was Duffy. Met haar cd ’Rockferry’ slaagde de zangeres uit Wales er perfect in retropop te combineren met een eigen geluid.Ook Shelby Lynne liet zich door de erfenis van de ’godmother’ van de soulpop, Dusty Springfield, inspireren en bracht een album met even ontspannen als trefzekere herinterpretaties van klassieke soulsongs.In het najaar toonde de Rotterdamse Sabrina Starke aan dat ook in Nederland superieure soul wordt gemaakt, met een album vol warmbloedige songs.
En voor wie het wat exotischer mag, waren het afgelopen jaar de albums van Natacha Atlas (die op ’Ana hina’ een romantische blik op de klassieke Arabische muziek bracht) en van de Libanees Ragheb Alama (die tot de toppers van de hedendaagse Arabische pop behoort) interessante luistertips.

Toptien Annemarie van Looij

1. Elbow - The Seldom Seen Kid

2. Bloc Party - Intimacy

3. Amanda Palmer - Who Killed Amanda Palmer

4. Kings Of Leon - Only By The Night

5. De Jeugd Van Tegenwoordig - De Machine

6. Portishead - Third

7. Santogold - Santogold

8. Adele - 19

9. Weezer - The Red Album

10. Duffy - Rockferry

Uiteindelijk is het Elbow gelukt om vanuit de schaduw in het spotlicht te kruipen. ’The Seldom Seen Kid’ van de vijfkoppige band uit Manchester is de ultieme soundtrack voor 2008. Heel anders, maar toch ook een sterke reflectie van de tijdsgeest is het brutale album van De Jeugd Van Tegenwoordig. De comebackplaat van het jaar is niet van Guns ’N Roses, maar van de Britse band Portishead. Op ’Third’, het lange wachten (11 jaar!) meer dan waard, wordt het mysterie rond de groep alleen maar groter. Het was ook het jaar van de krachtige vrouwelijke artiesten: Duffy, Adele en onze eigen Marike Jager leverden prachtige albums af. En eerstgenoemde scoort het hoogst als het gaat om Videoclip Van Het Jaar. De close-up video van de mooie Duffy en haar echte tranen in het nummer ’Warwick Avenue’ blijven ontroeren. Maar ook gekke vrouwen als Santogold en Amanda Palmer zorgden voor een frisse wind in muziekland. Santogold met haar opstandige, bombastische en propvolle nummers die het zowel lekker doen op de dansvloer als in de huiskamer. De vrouwelijke helft van de Dresden Dolls, Amanda Palmer, liet met haar soloalbum horen dat knettergek niet per se slecht hoeft te zijn.

Toptien Hans Nauta

1. The Last Shadow Puppets - The Age Of The Understatement

2. Bon Iver - For Emma, Forever Ago

3. Portishead - Third

4. Martha Wainwright - I know you’re married but I’ve got feelings too

5. Duffy - Rockferry

6. TV On The Radio - Dear Science

7. Ane Brun - Changing of the Seasons

8. Elbow - The Seldom Seen Kid

9. Novastar - Almost Bangor

10. Roosbeef - Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten

Roos Rebergen, het meisje met het rode haar en het grote talent, maakte haar langdurige belofte waar door met het sterkste debuut in tijden te komen. Met Voicst-zanger Tjeerd Bomhof en Zita Swoon-bandlid Tom Pintens maakte ze een cd die meer pop- dan kleinkunst is, wat haar nummers ten goede kwam. Joost Zweegers van Novastar scoort net als Guy Garvey van Elbow hoog in de verkiezing Mooiste Mannenstem, en schreef met ’Because’ een oorwurm van het juiste soort. Naast alle nieuwe vrouwenstemmen, kwamen ook gevestigde namen als Brun en Wainwright met sterke albums, waarop ze de grenzen van hun stem opzochten. Portishead vernieuwde opzienbarend, zoals ook Alex Turner, zanger van Arctic Monkeys, zich van een andere kant liet zien door met kompaan Miles Kane van The Rascals een even lichtvoetig als melodramatisch album te maken, met een vette orkestsaus. In een blokhut nam Bon Iver het album op dat later in Paradiso tot het meest memorabele concert leidde.

Toptien Stan Rijven

1. Natacha Atlas - Ana Hina

2. Port O’Brien - All we could do was sing

3. zZz - Running with the beast

4. Farida - Sun of Iraq

5. TV On The Radio - Dear science

6. Duffy - Rockferry

7. Yasmin Levy - Mano Suave

8. Amadou & Mariam - Welcome to Mali

9. Sinas - Global explorations

10. Eli ’Paperboy’ Reed - Roll with you

Popjaar 2008 was het jaar van de ’remix’ en sloot daarmee onvermoed aan op het thema van de sublieme IDFA-documentaire ’RiP - A Remix Manifesto’. Daarin ageert regisseur Brett Gaylor tegen het criminaliseren van iedereen die bestaande muziek gebruikt om er iets nieuws mee te creëren. ’Cultuur bouwt altijd voort op het verleden’ en ’Onze toekomst wordt door de verstikkende copyright wetten minder vrij’, zo luidde de strekking. De downloadende fan is de dupe, de artiest de oorzaak en de muziekindustrie vooralsnog een lachende derde. Want pregnanter dan ooit kreeg muziek uit het verleden dit jaar in andere gedaante een nieuwe betekenis. Binnen de Anglo-Amerikaanse poptraditie met remixen van fifties r&b (10), sixties soulpop (6) en psychedelica (3), cross- overs tussen funk en punk (5) en tussen folk en grunge (2). Daarbuiten revitaliseerden diva’s in de dop de Arabische en Joodse muziekhistorie (1, 4, 7) en kreeg het begrip ’wereldmuziek’ letterlijk gestalte in fonkelende mondiale fusies (8, 9).

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden