FilmrecensieA Girl Missing

De onnodig complexe vorm helpt ‘A Girl Missing’ niet vooruit

A Girl Missing
Regie Kôji Fukada
Met Mariko Tsutsui, Mikako Ichikawa, Sôsuke Ikematsu
★★★

De ontvoering die centraal staat in deze Japanse film duurt nog geen dag. Maar de neerslag van die gebeurtenis duurt een leven lang. Net zoals 'We Need To Talk About Kevin' een paar jaar geleden liet zien hoe het leven van een moeder stuk ging nadat haar zoon iets verschrikkelijks had gedaan, is het ook hier de volwassene die moet boeten voor het gedrag van een kind.

Shirakawa Ichiko is een verpleegster van middelbare leeftijd. Ze staat op het punt met een arts te trouwen, ze vindt voldoening in haar werk in de palliatieve zorg en is over het algemeen stabiel en goedgehumeurd. Buiten werktijd geeft ze les aan de kleindochters van een oude kunstenaar, de oudere Motoko en de iets jongere Saki. Wanneer Saki plotseling wordt ontvoerd en blijkt dat de dader haar jonge neef Tatsuo is, gaat de boel schuiven. Ook al wordt Saki snel ongedeerd teruggevonden. Sensatiebeluste media spelen een rol in wat haar overkomt ('Horrorverpleegster: organiseerde zij de ontvoering?!') maar zelf is ze ook niet altijd handig in wat ze deelt met de buitenwereld, waardoor schadelijke geruchten ontstaan.

Helaas kiest de film een onnodig complexe vorm om de verwoestende effecten op Ichiko's leven te laten zien. Vanaf de eerste scène lopen twee tijdslijnen door elkaar: die van de dagen oplopend naar de ontvoering en een tijd later, wanneer ze haar verloofde en haar werk kwijt is en iets al te nadrukkelijk probeert aan te pappen met een kapper die bij haar in de buurt woont. De reden daarvoor blijkt met de ontvoering te maken te hebben, maar dat wordt pas laat duidelijk.

Tijdssprongen kunnen interessante experimenten opleveren in een film. De regel is wel dat je ze alleen moet gebruiken als een verhaal niet anders verteld kan worden. Anders lijkt het al gauw gewichtigdoenerij. Dat laatste is in 'A Girl Missing' net niet het geval. De film blijft boeien dankzij het spel van actrice Tsutsui Mariko, die het verhaal het nodige gewicht geeft. Maar het vormexperiment helpt niet: je aandacht verslapt er eerder door dan dat je het verhaal in wordt getrokken.