De SeriePerry Mason

De nieuwe Perry Mason: modern heldenepos in de traditie van film noir

Matthew Rhys als Perry Mason.

De nieuwe Perry Mason is een melancholische man die in het Los Angeles van 1932 als eerste de strijd met zichzelf aangaat.

Wie herinnert zich nog Perry Mason van de gelijknamige tv-films die de Vara in de vorige eeuw uitzond? Gespeeld door Raymond Burr die als alfamannetje met een gedistingeerd wit baardje elk slotpleidooi overheerste? Een man die geen zaak verloor omdat hij simpelweg niet wist hoe?

Nou, vergeet die maar. De nieuwe Perry Mason doet in niets denken aan die gelikte eerdere versie waarin alles streng en rechtvaardig werd afgehandeld en altijd duidelijk was wie goed en wie slecht was. De nieuwe ‘Perry Mason’ is een smoezelige, rauwe serie en gesitueerd in het Los Angeles van 1932, dezelfde corrupte biotoop als waar filmklassiekers als ‘Chinatown’ en later ‘L.A. Confidential’ zich afspelen. Mason zelf heeft ook niet de imposante fysiek van Raymond Burr maar de tengere, ietwat bedrukte gestalte van Matthew Rhys. De daadkracht is ingeruild voor melancholie. Tenminste, in het begin.

Mason draagt littekens met zich mee, dat merk je aan alles. Niet alleen door wat hij ­lichamelijk te verduren kreeg in de loop­graven van de Eerste Wereldoorlog, ook door wat hij daar zag en vooral door wat hij daar heeft gedaan.

Maar dat was jaren geleden. Nu, thuis in L.A. klust hij bij als privédetective voor het kleine advocatenkantoor van E.B. Jonathan, gespeeld door John Lithgow. Mason drinkt te veel om zijn depressie niet te voelen en is de helft van de tijd katerig van de vorige avond. Met niemand heeft hij echt contact.

Sister Alice

Dan barst de hel los. Een vijfjarig jongetje wordt na een ontvoering dood teruggevonden en via Jonathan wordt Mason ingeschakeld om uit te zoeken wat er is gebeurd. Beide ouders blijken de evangelische diensten bij te wonen van prediker Sister Alice, gebaseerd op de werkelijk bestaande Foursquare Church die in 1923 in Los Angeles is opgericht.

Hoe de plot zich verder ontwikkelt ­hoeven we niet te verklappen, behalve dat Mason later in de serie genoodzaakt zal zijn om zelf als advocaat de rechtszaal te betreden, het begin van een nieuwe carrière.

Anders dan de tv-films die in de jaren tachtig en negentig goed werden bekeken, speelt de serie zich grotendeels buiten de rechtszaal af. Raymond Burr als Mason herhaalde eigenlijk 26 keer dezelfde formule: via een gewiekst optreden in de rechtszaal ontfutselde hij een bekentenis aan de werkelijke schuldige zodat zijn cliënt vrijuit kon gaan.

Deze nieuwe serie staat veel meer in de traditie van film noir en de duistere romans van James Cain en James Ellroy. Als je ziet hoeveel er al met Perry Mason op radio en tv is gedaan sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw, is het vreemd dat niemand al veel eerder bedacht om het zo aan te pakken.

Duisternis

Want het resultaat uitstekend. Er was duidelijk een aanzienlijk budget, gezien de moeite die is gedaan om de jaren dertig tot leven te wekken. Maar het is vooral die rauwe zelfkant die de serie zo goed maakt. Een onfeilbare advocaat is ook niet meer van deze tijd: een held is niet iemand die alles kan, maar iemand die de duisternis in zichzelf durft te zien en ermee leert omgaan. En dán alles goed doet. Deze Mason heeft ellendige dingen gedaan en meer lijken in de kast dan hij toegeeft. Maar het is juist die duisternis die hem sterk maakt. Een tweede seizoen is in de maak.

Acht afleveringen van een uur bij Ziggo.

In ‘De Serie’ wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders. Andere afleveringen vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden