null Beeld

RecensieNederlandse literatuur

De liefde voor een vader is ambivalent, maar ook de bron van alles

Renée van Marissing schrijft een gevoelige, rake roman over de aarzelingen en onzekerheden die het ouderschap teweegbrengt.

Mia’s vader gaat dood terwijl haar vriendin zwanger is van hun eerste kind. Ze hebben net tijdens een samenzijn een vrolijke foto gemaakt van hun beider buiken, die van de vriendin en die van de vader, allebei rond: de een door baby, de ander door bier. En dan belt de politie met het bericht dat Mia’s vader, die alleen in Oudemirdum in Friesland woont, en na een behandeling tegen kanker kampt met een vernauwde slokdarm, vermoedelijk onwel is geworden en is gestikt in een pinda.

Het is een harde, slordige dood die veel aan het schuiven brengt in het leven van de vertelster. Dertiger Mia en haar zus Iris (getrouwd, twee kinderen) hebben nauwelijks goede herinneringen aan hun alcoholistische vader, constateren ze, en dat verleden borrelt nu op, te pas en onpas, tijdens het ontruimen van zijn huis. Extra onzeker stemt dat vertelster Mia nu ze zelf op het punt staat een kind te krijgen, een kind waarvan ze bewust niet de biologische moeder heeft willen zijn.

Renée van Marissing Beeld Bianca Sistermans
Renée van MarissingBeeld Bianca Sistermans

Het is een beproefd genre: kind ruimt ouderlijk huis leeg en denkt terug, maar Van Marissing maakt er iets bijzonders van. Is het gevoel dat ze je door de vingers glippen een cliché waar het om kinderen gaat, de schrijfster verbindt het hier juist aan de gestorven vader, over wie de dochter zich pas na zijn dood realiseert dat ze hem nog moet leren kennen. De vader was een eenzame, rusteloze man, regelmatig ten prooi aan driftige en dronken buien. Geboren en opgegroeid op Java, een jeugd waar hij niet over sprak, trekt hij als volwassene van vrouw naar vrouw, wat zijn dochters een serie stiefmoeders bezorgt, plus enige jaren een helse stiefbroer. Een onberekenbare, dwingende man was het ook die, terwijl hij zelf niet op komt dagen op een diploma-uitreiking, zijn dochters koeltjes zwijgend ontvangt als zij maar even te laat zijn op zijn verjaardag.

Vergeten, verdrongen, of juist onthouden

Zo samengevat bepaald geen modelvader, maar toch is het verdriet groot, en proef je dat er daaronder ook nog iets anders is. Het verlies zet de vertelster aan het denken over de aard van haar herinneringen, over wat ze vergeten, verdrongen of juist onthouden heeft, over wat ontsnapt aan de blik van kinderen en wat ze meedragen. ‘Ik weet niet meer hoe we in huis leefden maar mijn benen kennen nog de grote ruimte tussen de treden van de trap, mijn vingers kennen de geulen in het hout van de vensterbank, mijn voeten weten nog hoe de houten vloerplanken voelden, met de knoesten en mijn tenen kennen nog de kwasten van het tapijt.’

Mia vraagt zich af wat ze haar kind later over haar vader zal vertellen, welke verhalen beter niet kunnen worden doorgegeven. Hoe je drinkt omdat je je verloren voelt en hoe eenzaamheid in de genen gaat zitten. Ze stelt zich voor hoe haar vader hier niet aardde na de terugkeer uit Nederlands-Indië: ‘Als een jonge baron liep hij over straat, zodat hij nooit gevraagd werd om mee te doen met voetballen of knikkeren.’

Onze kinderen is de vierde roman van Renée van Marissing, die ook verhalen en hoorspelen schreef, maar wier eerdere romans wat uit zicht bleven, althans haar werk is eerder niet in deze krant besproken. Met deze vierde schreef ze een heldere, ingetogen, vloeiende vertelling, waarachtig en raak, en met een roerend slot waarin de schrijfster woorden vindt voor de intimiteit tussen ouder en kind; hoe de liefde voor een vader ambivalent is, maar ook intens en de bron van alles.

null Beeld
Beeld

Renée van Marissing
Onze kinderen
Querido; 166 blz. € 20,99

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden