‘De kleur van de zon’, zinnelijke lyrische beschrijving met een ontroerend slot

Auteur David Almond

De jonge Davie slentert door de heuvels rond het dorp, waar ook een lijk ligt.

Een verzengende zomerdag, een Engels dorp, twee rivaliserende families en op een sloopterrein het lijk van een jongen: dat klinkt als het vertrekpunt van een thriller. Maar met het idee dat David Almond een spannend boek wilde schrijven, rekent hij in de eerste zin al af: “Het begint als een gewone zomerdag, de dag waarop Jimmy Killen doodgaat en weer levend wordt.”

Ook al geeft hij hier een belangrijk deel van de ontknoping weg, zo’n zin intrigeert wel: hoe zit dat? Maar zelfs daar draait dit verhaal niet echt om. Hoofdpersoon Davie bezoekt de plaats delict met een vriend, die ervan overtuigd is dat Zorro Craig achter de moord zit, omdat de families Killen en Craig elkaar naar het leven staan. Maar Davie laat alle consternatie al snel achter zich en begint in zijn eentje aan een zintuiglijk, soms lyrisch beschreven wandeling door de heuvels rond het dorp.

De veronderstelde moord blijkt een van de vele betekenisvolle details, die samen knap het grote verhaal vertellen van een jongen die de grens tussen zijn kindertijd en adolescentie passeert, treffend samengevat in de observatie dat Davie tegelijkertijd jonger én ouder wil zijn.

Existentiële vragen

Hij draagt het kind dat hij was met zich mee: zijn speelgoedmaskers en kleurpotloden van vroeger zitten in zijn rugzak. Maar het overlijden van zijn vader, een paar weken geleden, heeft iets in gang gezet. Davie denkt nu na over leven en dood, goed en kwaad, werkelijkheid en fantasie, de wereld en zijn plek daarin. Of hoe hij het zelf uitdrukt: “Hoe kan alles zijn zoals het is?”

kleur van de zon Beeld TR BEELD

Alle gesprekken die Davie onderweg met andere sprankelende personages voert, bevatten - soms net te nadrukkelijk - wijze overwegingen bij zijn existentiële vragen. De eigenaardige, eenbenige Wilf Pew houdt hem voor dat de wereld ook na vaders dood uit wonderen bestaat, de verliefde pastoor gelooft niet meer in God, vriendelijke Oliver bekent dat zijn zachte handen in de oorlog hebben gewurgd en uiteindelijk staat Davie oog in oog met mogelijke moordenaar Zorro.

Ook Davies vader verschijnt, want in dit verhaal vloeien verbeelding en werkelijkheid in elkaar over, zoals meestal bij Almond. Hoewel Davies zwerftocht zich op slentertempo voltrekt en suspense nagenoeg ontbreekt, houdt die lome, dromerige zomersfeer je tot aan het ontroerende slot gevangen.

Oordeel: zinnelijke lyrische beschrijving, ontroerend slot

David Almond

De kleur van de zon